Katoen Natie: “Medewerkers gelukkig maken met teamspirit en opleiding”

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
Douane-event BDO 6 oktober 2021
Douane-event BDO 6 oktober 2021 © Melanie De Vrieze

In het Havenhuis in Antwerpen zat de zaal afgeladen vol voor het douane-event van BDO: de boekvoorstelling van Josse Verbeken en Kerstien Celis en twee panelgesprekken over leerdoelen en het belang van levenslang leren in de douanesector.

Dat medewerkers permanent moeten bijscholen, is een open deur intrappen. Maar hoe pak je dat aan? “De douanekennis verhogen is inderdaad een grote uitdaging”, steekt Jozef Hupperetz, deputy head of the customs policy unit bij de Europese Commissie – Taxud, van wal. “Daarom heeft de Europese Unie een competentiemodel opgesteld. Dat European Customs Competency FrameWork (ECCFW) maakt een inventaris van alle bestaande douanefuncties. Het bepaalt voor elke functie welke competenties vereist zijn, plus welke opleidingen nodig zijn om die competenties te verwerven of te verbeteren. Het is aan de douanediensten in de verschillende lidstaten om de praktische kant van die leerdoelen uit te werken. Wij geven een kader, maar geven de opleidingen niet zelf.”

E-learning

Ronald Baes, customs & compliance manager bij BDP, beaamt dat die leerdoelen belangrijk zijn, omdat ze focussen op het resultaat. “We begeleiden onze medewerkers in dat traject. Maar door de drukte is het niet altijd evident om je aan de deadline te houden. We implementeerden recent een e-learningprogramma, zodat medewerkers zelf kunnen kiezen en bepalen wanneer ze leren.”

Ook bij DHL Belgium investeren ze fors in opleidingen voor de douaneafdelingen. “Dat is nodig, want ons bedrijf heeft haar personeelsbestand de voorbije vijf jaar verdubbeld”, zegt Gerrit De Sterck, customs affairs manager bij DHL Belgium. “De brexit zogde voor een verdubbeling van de aangiftes. Ook wij zijn gestart met een trainingprogramma en een e-learningpakket.”

Na het eerste panelgesprek stelden Kerstien Celis en Josse Verbeken hun nieuwe boek ‘Douane & Accijnzen’ voor, dat als een naslagwerk dient voor zowel studenten als professionals die op de hoogte willen blijven van de nieuwste wetgeving. 

Belang levenslang leren

Het tweede panelgesprek zoomde in op het belang van levenslang leren. Luc Sambre, head of customs & excise solutions BDO (derde van links): “Het volstaat niet meer om een diploma te halen. Door de complexiteit van de sector en de wetgeving en de toenemende digitalisering staat levenslang leren hoog op de agenda.”

“We slagen er gewoonweg niet meer in om zaken te vereenvoudigen. Alles wordt complexer”, zegt Kristian Vanderwaeren, topman van de douane (uiterst links). “Daarom hebben we werkinstructies voor alle douaniers zodat ze weten wat van hen verwacht wordt.” 

Ook bij Katoen Natie doen ze heel wat inspanningen om hun medewerkers gelukkig te maken. “Dat gebeurt niet alleen met financiële middelen, maar ook dankzij de teamspirit en onze opleidingen”, zegt Nancy Smout, customs, trade & compliance manager (tweede van links). Daarnaast zet Katoen Natie in op automatisering. “Het is vaak een dunne lijn waarop je moet balanceren. Als je te veel overlaat aan de systemen, dan denken de medewerkers niet meer na. Tot waar automatiseer je?”

Slaviša Filipovic, national customs manager bij Kuehne&Nagel (uiterst rechts): “Vaak wordt gezegd dat vroeger alles beter was. Daarom dagen we onze medewerkers uit om nieuwe zaken te leren. Het helpt om data in systemen te krijgen, maar het zijn de declaranten die controleren. We organiseren veel interne opleidingen zodat ze mee zijn met de laatste ontwikkelingen.”

Melanie De Vrieze