Telex: Brand schip MSC, AET, vakbond, Qpinch en korte blokkering Suez

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Bouw van multilevel parkeergarage op Kaai 1333 bij terminaloperator AET
Bouw van multilevel parkeergarage op Kaai 1333 bij terminaloperator AET © AET

De Antwerpse scale-up Qpinch heeft met zijn energietechnologie tien miljoen euro vers kapitaal opgehaald, CMA CGM ondertekende een 35-jarige concessieovereenkomst met Abu Dhabi Ports en opnieuw heeft een vrachtschip het Suezkanaal geblokkeerd.

SPOORROUTE ATHUS  –

Sinds donderdagavond 21.00 uur is het treinverkeer op de lijn 161 tussen Gembloux en Ottignies onderbroken als gevolg van een grondverzakking, zo meldt Belga. Lijn 161 maakt deel uit van de rechtstreekse spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en Terminal Athus. Goederentreinen kunnen omrijden via lijn 140. Op hetzelfde spoorvak waren er in juli tijdens de overstromingen al verzakkingen, maar deze verzakking situeert zich verderop. Spoornetbeheerder Infrabel analyseert de situatie, maar voorlopig is het nog te vroeg om een timing op de herstelling van de verzakte spoorberm te plakken. (KH)

AET – 

Terminaluitbater Antwerp Euroterminal (AET) deelde een update over de vooruitgang van de bouwwerken van de nieuwe multilevel parkeergarage op Kaai 1333 (zie foto). De werkzaamheden zijn in juni 2021 begonnen en zullen ongeveer een jaar in beslag nemen. Het gebouw van zeven verdiepingen hoog zal 9.700 auto’s kunnen opslaan op een oppervlakte van 172.000 m². De bouwkosten bedragen zo’n 25 miljoen euro. (JD)

QPINCH – 

Qpinch, een Antwerps bedrijf dat technologie ontwikkelt voor energiebesparing en CO2-reductie op chemische en industriële sites, haalde zowel bij de Federale Participatiemaatschappij (FPIM) als het investeringsfonds Capricorn 10 miljoen euro op. Het bedrijf kreeg dit jaar nog een converteerbare lening van 4 miljoen van het Antwerps Havenbedrijf en bestaande aandeelhouders. In 2016 was Qpinch nog genomineerd voor de allereerste Sustainability Award van de Antwerpse havengemeenschap. Met 10 miljoen aan nieuw kapitaal kan Qpinch zijn commerciële team versterken, zijn technische capaciteit uitbreiden en nieuwe markten bedienen. (JD)

MSC – 

Aan boord van het containerschip ‘MSC KATRINA’ (12.400 teu) zou er brand zijn uitgebroken. Volgens AIS-data was het schip op 9 september ‘not under command’ voor de Zuid-Afrikaanse kust en zou het later op sleeptouw zijn genomen door de ‘SA AMANDLA’ naar Port Elisabeth. De ‘MSC KATRINA’ vaart in de lijndienst ‘Africa Express’ tussen het Verre Oosten en Zuid- en West-Afrika en was onderweg van Lome Togo naar Durban. Meer details zijn niet bekend. (JD)

CMA CGM – 

CMA Terminals, dochteronderneming van de Franse carrier CMA CGM, ondertekende een 35-jarige concessieovereenkomst met Abu Dhabi Ports. Beide partners investeren in een nieuwe terminal in Khalifa Port in Abu Dhabi met een jaarlijkse capaciteit van 1,8 miljoen teu. CMA CGM Group is daarmee de derde van ’s werelds top vier rederijen die investeert in de haven van Khalifa als regionale hub in de Golf. Ook COSCO Shipping en MSC zijn er actief als terminalexploitanten. De oplevering is gepland voor 2024. (JD)

YOUNG FORWARD – 

Young FORWARD, de jongerenafdeling van expediteursvereniging FORWARD Belgium, heeft de drie business cases van de Young Logistics Challenge bekendgemaakt. Op de beurs Transport & Logistics op 19 oktober krijgen jonge talenten binnen de logistieke sector en studenten de mogelijkheid om oplossingen te bieden op volgende vragen: “Wat verwacht u van uw werkgever als aantrekkelijk, duurzaam bedrijf? Welke attitude mag uw werkgever van u verwachten?”, “Hoe kan je e-commerce duurzaam maken?” en “Hoe kan je als logistiek dienstverlener bijdragen aan de klimaatdoelstellingen?”. De challenges zullen niet op voorhand worden toegekend aan een team, maar pas op de dag zelf. Meer info vindt u hier. (JD)

SUEZ – 

Opnieuw heeft een vrachtschip het Suezkanaal geblokkeerd. Het 225-meter lange bulkschip ‘MV Coral Crystal’ kwam op donderdag 9 september vast te zitten, maar kon al een kwartier later zijn reis voortzetten. De korte stranding had geen invloed op de scheepvaart, zo meldde de Suez Canal Authority aan persbureau Bloomberg. Eind maart 2021 blokkeerde het containerschip ‘Ever Given’ het Suezkanaal gedurende zes dagen. Gedurende die tijd zaten 422 schepen met een opgetelde lading van 26 miljoen ton geblokkeerd. (JD)

BOYCOT –

De Amerikaanse havenvakbond ILA heeft een boycot aangekondigd tegen het lossen van onbemande schepen. ILA reageert daarmee op publicaties in de media dat met name Noorwegen en Japan snel vooruitgang boeken in de ontwikkeling van autonoom varende containerschepen. De vakbond houdt al jarenlang mechanisering en automatisering van havenwerk tegen om banen in stand te houden. In vrijwel alle havens aan de Amerikaanse en de Canadese oostkust en aan de Golf van Mexico is de ILA de machtigste vakbond. (JD)