Telex: Boluda, DEME, OOCL, Zim, berging Luik, chemie en ‘Ever Given’

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Sonarbeeld gezonken schepen Luik
Sonarbeeld gezonken schepen Luik © ESI-Brandweer

In Zeebrugge arriveren op zaterdagavond 21 augustus twee nieuwe slepers van Boluda Towage Europe, de ‘Young Ship Agent and Broker Award 2021’ van Fonasba is voor het eerst door een vrouw gewonnen en OOCL boekte zijn beste halfjaarresultaat ooit.

BOLUDA  –

Zaterdagavond 21 augustus arriveren in Zeebrugge twee nieuwe sleepboten van Boluda Towage Europe. De ‘VB Flandes’ en ‘VB Samba’ zijn van het type ART 80-32 van Damen. Ze zijn ruim 32 meter lang, 13 meter breed en hebben een trekkracht van 80 ton. Als hybride vaartuigen van de tweede generatie met een sterk verminderde uitstoot, passen ze in de verdere vergroening van de sleepvloot in Zeebrugge. Op 16 september worden ze gedoopt. (RJ)

SCHEEPSBERGING LUIK – 

Volgende week worden in de Maas in het centrum van Luik de twee schepen geborgen die daar tijdens de overstromingen in juli 2021 zonken. De twee tot woonboot omgebouwde binnenschepen zijn de ‘Quintus Quartier’ (bouwjaar 1898) en de ‘Dove’ (bouwjaar 1931). Beide schepen belemmeren de scheepvaart die op die plaats langs een zijde van de rivier moet passeren met beperkte snelheid. De berging werd toegewezen aan het Nederlandse Hebo Maritiem Service, K&C Diving uit Kallo en ESI-Brandweer uit Ieper. Dezelfde bedrijven haalden in juni ook al de ‘Wallonia’ (ex-‘Flandria I’) uit de Maas in Hoei. De bergingswerken beginnen maandag. Als alles volgens plan verloopt wordt donderdag eerst de ‘Quintus Quartier’ bovengehaald en vrijdag de ‘Dove’. Beide schepen liggen dicht bij elkaar zoals te zien is op het sonarbeeld (foto). De wrakken worden afgevoerd met een duwbak om verschroot te worden. (KH)

CHEMISCHE CLUSTER – 

Port of Antwerp heeft de internationale marketingcampagne ‘Feel the Chemistry‘, die dient om de Antwerpse chemiecluster op de kaart te zetten, vernieuwd. Het Havenbedrijf plaatste op zijn vernieuwde websitepagina’s een video en drie brochures die alle facetten van de geïntegreerde cluster tonen. Dat materiaal dient voor bedrijven, om het met hun netwerk te delen en klanten te overtuigen. (JD)

DEME – 

Baggergroep DEME installeerde op 18 augustus 2021 het eerste offshore substation in Frankrijk. De mastodont van 2.100 ton werd ingezet in het offshorewindpark van Saint-Nazaire. De ‘Pioneering Spirit’ klaarde de klus. “We zijn er erg trots op dat onze teams en partners zo’n belangrijke rol hebben gespeeld bij het bereiken van deze belangrijke mijlpaal in de hernieuwbare energie-industrie, waarbij Saint-Nazaire het eerste commerciële offshore windmolenpark in Frankrijk zal worden”, meldt DEME. (JD)

FONASBA – 

Ana Ruiz García de los Rios is de eerste vrouw die de ‘Young Ship Agent and Broker Award 2021’ van Fonasba, de internationale vereniging van scheepsagenten, heeft gewonnen. De los Rios is tewerkgesteld bij Bergé Logistics in Madrid en werd gelauwerd om haar paper getiteld ‘De impact van technologieën in de maritieme sector vanuit het oogpunt van een scheepsagent’. Ana’s paper kunt u hier lezen. (JD)

OOCL – 

De Chinese rederij OOCL heeft in de eerste zes maanden van 2021 een operationele winst van 3,1 miljard dollar geboekt. De omzet klokte af op 7 miljard dollar. Dat is meer dan het dubbele van in het eerste halfjaar van 2020. Toen haalde OOCL een omzet van 3,4 miljard dollar. Het aantal vervoerde teu steeg met 19% tot 3,9 miljoen teu. OOCL spreekt over het beste halfjaarresultaat in de geschiedenis van de groep. (JD)

ZIM – 

De Israëlische carrier Zim boekte een operationele winst van 1,34 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2021. Daarmee breekt Zim zijn eigen record: in de eerste drie maanden van 2021 rijfde het bedrijf 820,5 miljoen dollar binnen. In het tweede kwartaal van 2020 klokte Zim af op ‘slechts’ 145 miljoen dollar winst. De omzet bedroeg 2,38 miljard dollar (+200%). In totaal vervoerde Zim 921.000 teu (+44%). Zim verhoogde zijn operationele winstprognose voor dit boekjaar tot 4,8 miljard à 5,2 miljard dollar. (JD)

EVER GIVEN – 

De ‘Ever Given’, die eind maart 2021 het Suezkanaal blokkeerde, is terug op weg naar Azië en zet momenteel koers naar het Suezkanaal. De megamax meerde op 19 augustus af in de Egyptische haven Port Said en was in de nacht van 20 augustus alweer vertrokken. De volgende bestemming – Dubai, China of Japan – is nog niet bekend. Het AIS-signaal geeft momenteel nog altijd Port Said op. (JD)