Telex: spoorongeval, Lineage, sluis Zeebrugge en hongerstaking

Nieuws, Douane
Jonas Van Boxel
Spoorongeval in de Franse Ardennen
Spoorongeval in de Franse Ardennen © SDIS08

Een zwaar spoorongeval zorgt voor ravage in de Franse Ardennen, twee verenigingen geven hun strijd tegen de tweede sluis in Zeebrugge niet op, Lineage Logistics neemt de Claus Sørensen Groep over en het einde is in zicht voor de problemen in Yantian.

SPOORONGEVAL –

In de Franse Ardennen tussen Rumigny en Liart is in de nacht van dinsdag op woensdag een zwaar spoorongeval gebeurd. Een uitzonderlijk vervoer met een boot op een oplegger raakte klem op een spooroverweg en werd aangereden door een goederentrein. Het zou gaan om een trein van Europorte, een filiaal van Kanaaltunneluitbater Getlink. Alleen de treinbestuurder raakte licht gewond. De oplegger werd in twee gereten en vloog in brand. De boot is volledig gesmolten. Van de goederentrein raakten zeven wagons uit de sporen. Drie ervan lekten fosforzuur. Dat zorgde in een naburige rivier voor vissterfte. Het zou tien tot vijftien dagen duren vooraleer de schade aan het spoor hersteld is. Voor zowel het goederen- als het passagiersvervoer zijn omleidingsroutes voorzien. (KH)

NIEUWE SLUIS ZEEBRUGGE –

Vorige week lieten alle partijen – twee zeilclubs en een bedrijf – hun lopende procedure bij de Raad van State tegen de locatie van de nieuwe, tweede sluis in Zeebrugge vallen, na een akkoord over hun toekomst met de Vlaamse overheid. Niettemin blijft de advocaat van twee andere verenigingen en twaalf omwonenden strijdvaardig. Hun gezamenlijk verzoekschrift tot nietigverklaring van het voorkeursbesluit van de Vlaamse regering verzandde in een administratief misverstand dat voer voor juristen is. Los daarvan is de advocaat van plan om bij de volgende inspraakronde – over het projectbesluit dat de praktische uitvoering beschrijft – opnieuw het voorkeursbesluit aan te vechten voor de Raad van State. (RJ)

LINEAGE LOGISTICS –

Amper een week na de acquisitie van Kloosterboer kondigt Lineage Logistics de overname aan van de Deense Claus Sørensen Groep. De Amerikaanse groep blijft dus op overnamepad: in mei kocht ze Frigorificos de Navarra en in april de Rotterdamse expediteur UTI Forwarding. Claus Sørensen heeft zijn hoofdkantoor in Esbjerg en beschikt over negen koelopslagfaciliteiten nabij vissershavens en voedselproductiefaciliteiten. Lineage is nu in vijftien landen in Noord-Amerika, Europa, Azië-Pacific en Zuid-Amerika aanwezig. De groep heeft sinds de overname van het Nederlandse Partner Logistics in 2017 ook vestigingen in België, met name in Rijkevorsel en Ieper. (PhVDo)

DAMPOORTSLUIS –

Alle scheepvaartverkeer op de ringvaart rond Brugge is sinds woensdag 16 juni, twee dagen eerder dan voorzien, gesloten voor het aanbrengen van nieuwe sluisdeuren aan de 150 jaar oude Dampoortsluis. De onderbreking zal wellicht tot woensdag 30 juni duren. De ringvaart rond Brugge is het knooppunt voor alle binnenvaart van Zeebrugge, Oostende en Nieuwpoort met het binnenland. Voor containertrafiek wordt de komende weken een beroep gedaan op estuaire vaart, en bulkbehandelaars – onder meer veevoeders – hebben extra voorraden opgebouwd. (RJ)

BOUDEWIJNSLUIS –

De Antwerpse Boudewijnsluis is vanaf 1 juli terug in gebruik. Dat heeft gevolgen voor het wegverkeer in de omgeving. De omleiding via de Meestoofbrug is niet meer permanent beschikbaar. Als de Meestoofbrug omhoog staat, moet vrachtverkeer (+3,5t) wachten; ander verkeer kan over de sluisdeur rijden. Op de Scheldelaan wordt opnieuw de opstelling ingevoerd om het verkeer vlotter te laten verlopen. (ML)

YANTIAN –

De Yantian International Container Terminal (YICT) heeft zijn klanten ingelicht dat de bottleneck in de haven stilaan opgelost geraakt, na de COVID-19-uitbraak eind mei. De operaties zouden tegen het einde van juni normaal moeten verlopen. Containerexpert Lars Jensen schat ondertussen dat de impact van de blokkade oploopt tot meer dan 600.000 teu. Op dit moment zijn er nog vertragingen tot zestien dagen. (JVB)

HONGERSTAKING –

19 zeevaarders uit India, Bangladesh, Turkije en Azerbeidzjan kunnen deze week naar huis, na twee jaar op zee, meldt de transportvakbond ITF. De bemanning werd aan haar lot overgelaten toen de eigenaar van het schip ‘MV Ula’ in 2019 stopte met uitbetalen van lonen en voorzien van voedsel en water. In januari van dit jaar begon de crew een hongerstaking om de achtergehouden lonen terug te krijgen. De juridische strijd daarover loopt nog. (JVB)