Telex: Jan De Nul, Versluys Logistics, CEPA, Contargo en Amazon Alexa

Nieuws, Douane
Jonas Van Boxel
De 'Willem van Rubroeck' is de grootste cutterzuiger van Jan De Nul
De ‘Willem van Rubroeck’ is de grootste cutterzuiger van Jan De Nul © Jan De Nul

De exclusieve toewijzing aan Versluys Logistics voor een Cargo Village op de Luchthaven Oostende-Brugge wordt aangevochten door een concurrent. De markt voor zware bedrijfswagens kromp in mei en Jan De Nul neemt zijn grootste cutterzuiger in gebruik.

VERSLUYS LOGISTICS –

De exclusieve toewijzing aan vastgoedontwikkelaar Versluys Logistics op om de Luchthaven Oostende-Brugge een Cargo Village te realiseren, wordt aangevochten door concurrent Vossemeren uit Kontich. De krant De Standaard meldt dat er een procedure is aangespannen voor de ondernemingsrechtbank van Brugge, afdeling Oostende. Vossemeren stelt zich onder meer vragen over de aanstelling van Marcel Buelens als CEO van Versluys Logistics vlak na zijn pensioen als luchthavenmanager. Intussen opende Versluys Logistics een vergunningsaanvraag voor de eerste 16.000 m² magazijnen. De Oostendse vastgoedontwikkelaar wil die koppelen aan zeevracht voor e-commerce via de haven van Zeebrugge. (RJ)

TOELEVERINGSPROBLEMEN –

In vergelijking met de eerste vijf maanden van 2019, voor corona, lijkt de markt voor zware bedrijfsvoertuigen van meer en minder dan 16 ton te krimpen met respectievelijk 37% en 22%. Dat blijkt uit het maandelijkse rapport van de FOD Mobiliteit en Febiac over de inschrijving van nieuwe voertuigen. De gecumuleerde vertraging ten opzichte van 2019 is onder andere te wijten aan toeleverproblemen bij de constructeurs. In vergelijking met vorig jaar is de markt de eerste vijf maanden wel gegroeid met +16,2% voor bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton en 8,3% voor bedrijfsvoertuigen van minder dan 16 ton. (YD) 

JAN DE NUL –

In de haven van Nouakchott, de hoofdstad van Mauritanië, heeft baggeraar Jan De Nul een nieuwe cutterzuiger in gebruik genomen. De ‘Willem van Rubroeck’ (zie foto) is met een geïnstalleerd cuttervermogen van 41.346 kW de grootste cutterzuiger van het bedrijf. Het schip werkt mee aan de uitdieping van het toegangskanaal, het havenbassin en de nieuwe aanmeerplaats langs een nieuwe haventerminal gebouwd door ARISE. (JVB)

IRAANS SCHIP GEZONKEN –

Een bevoorradingsschip van de Iraanse marine is gezonken in de Golf van Oman nadat de hulpdiensten urenlang vruchteloos een brand aan boord onder controle probeerden te krijgen. Dat heeft de marine woensdag laten weten, schrijft Belga. De bemanning van de ‘Kharg’ kon op tijd ontzet worden. Het schip was al tientallen jaren in dienst en was bezig aan een trainingsmissie. (JVB)

CONTARGO –

De Duitse containerlogistieker Contargo neemt vanaf 1 augustus de exploitatie van de containerterminal in de haven van Weil am Rhein over van de Rheinhafengesellschaft. Contargo was al een belangrijke klant van de terminal en beide gaan de haven samen verder ontwikkelen. De terminal ligt vlakbij de grens met Zwitserland en het terminalproject Gateway Basel Nord, waar Contargo eveneens bij betrokken is. In totaal telt het Contargo-netwerk 24 containerterminals in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. De groep heeft eigen barge- en spoordiensten. Het jaarlijkse transportvolume bedraagt 2,1 miljoen teu. (KH)

CEPA –

Het animatiefilmpje “Snel Bijverdienen?” van CEPA en het gemeenschappelijk vakbondsfront in de Antwerpse haven heeft de award voor beste animatievideo gewonnen op de Video Experience Day, een initiatief van AP Hogeschool en Kanaal Z. Het filmpje, met de stemmen van onder meer Jeroen Perceval en Bart Hollanders, wil havenwerkers sensibiliseren omtrent de gevaren van de drugssmokkel. (JVB)

AMAZON ALEXA –

De spraakgestuurde Amazon Alexa maakt zijn intrede in de cabine van de nieuwe S-Way, IVECO’s vlaggenschip, dat gisteren in première ging. De Driver Pal is een ‘vocal driver companion’ waarmee de chauffeur functies in de cabine kan activeren, zoals de airconditioning, de lichten en media inschakelen, alsook de status vragen van de belangrijkste componenten, zoals banden, batterijen, filter, koppeling en remblokken. Het systeem fungeert ook als een soort digitale CB-radio, waarmee hij  spraakberichten kan uitwisselen met andere chauffeurs. De chauffeur is dus in staat om secundaire taken uit te voeren terwijl hij zijn handen aan het stuur houdt en zijn ogen op de weg. (PhVDo)