Fusiefeestje Antwerpen en Zeebrugge duurt twee dagen

Nieuws, Douane
Michiel Leen
Ondertekening fusie met Dirk De fauw en Annick Deridder - 12 februari 2021
Ondertekening fusie met Dirk De fauw en Annick Deridder – 12 februari 2021 © Belga - Nicolas Maeterlinck

Een tweedaags feest in Antwerpen voor de maritieme community en de eigen medewerkers, zo wil Port of Antwerp en Zeebrugge in het voorjaar van 2022 de fusie vieren. De eisen voor potentiële organisatoren zijn hoog.

In het voorjaar van 2022 is de fusie tussen de haven van Antwerpen en Zeebrugge een feit. De havens gaan dan samen verder onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Port of Antwerp en Zeebrugge willen de lancering de nodige luister bijzetten met een tweedaags feest. De contouren daarvan blijken uit een openbare aanbesteding die Flows kon inkijken. 

De definitieve datum en locatie voor het feest zijn nog niet bekend, maar de havenbesturen hebben wel een duidelijk idee van hoe de festiviteiten eruit moeten zien. Dag één, een donderdag, is gericht op een b2b-publiek van externe stakeholders en havengemeenschappen van de beide havens. Er worden liefst 1.500 deelnemers verwacht. Op dag twee, vrijdag, is het feest voor de werknemers van beide havens. “Het feest mag minder formeel en gemoedelijker zijn”, klinkt het. Opvallend: hier worden ‘maar’ 850 deelnemers verwacht (Havenbedrijf Antwerpen telt zo’n 1.600 medewerkers, Brugse tegenhanger MBZ 185). 

Uniek feest 

De lat voor de organisatoren ligt hoog. De havenbesturen beseffen goed dat dit lanceringsevent het middel bij uitstek is om het verhaal van de nieuwe havens te vertellen. Daarom moet het event ‘een totaalbeleving’ aanbieden. “Niet zomaar een feest, maar een sterke beleving die iedereen zal bijblijven.” Het moet al beginnen als de geregistreerde gasten hun tickets ontvangen. Alleen al de ‘unboxing experience’ van de toegangskaartjes moet de gasten bijblijven. 

Voorts verwacht het Havenbedrijf een partner te vinden die niet alleen een creatief concept uitwerkt, het bedrijf moet ook de volledige organisatie van a tot z en de coördinatie van het event op zich nemen, inclusief een groot deel van de communicatie, ticketing en registratie. Deadline voor kandidaturen is 5 juli, 14.00 uur. 

Michiel Leen