Telex: DB Schenker, Hapag-Lloyd, vaccintransport, INEOS en windplan

Nieuws, Douane
Julie Desmet
DB Schenker Benelux zet Mercedes-Benz Actros-trucks in voor distributie
DB Schenker Benelux zet Mercedes-Benz Actros-trucks in voor distributie © DB Schenker

DB Schenker Benelux neemt 21 Mercedes-Benz Actros-trucks in gebruik, Hapag-Lloyd breidt zijn containervloot verder uit, het chauffeurstekort in Groot-Brittannië neemt na de brexit fors toe en Zeebrugge krijgt de hoofdrol in het windplan van de stad.

HAPAG-LLOYD – 

De Duitse rederij Hapag-Lloyd breidt haar containervloot verder uit met 60.000 teu. De bestelling is een reactie op het acute containertekort wereldwijd. De oplevering van de eerste boxen is gepland begin juli 2021. Het merendeel zal in het derde kwartaal worden geleverd. In april 2021 besteedde Hapag-Lloyd al ruim 550 miljoen dollar aan 150.000 extra teu. Na oplevering zal de carrier over 210.000 teu in totaal beschikken. (JD)

DB SCHENKER – 

DB Schenker Benelux heeft onlangs 21 Mercedes-Benz Actros-trucks in gebruik genomen voor nationale en internationale distributie. Ze zijn uitgevoerd volgens de ADR-voorschriften. De trucks zijn uitgerust met camera’s die verdachte activiteiten rondom de vrachtwagen in beeld brengen. Het veiligheidspakket is uitgebreid: het bestaat uit een cruise control met automatische afstandsregeling, ‘lane departure warning’ en verkeersbordensignalering, maar ook uit Side Assist, waarbij de chauffeur een signaal krijgt als een persoon of voorwerp zich in de dode hoek bevindt. (PhVDo) 

CHAUFFEURSTEKORT VK – 

Het chauffeurstekort in Groot-Brittannië neemt onrustwekkende proporties aan. Een van de boosdoeners is de brexit: het is veel moeilijker om chauffeurs uit de EU aan te werven omwille van de visumplicht. De regering beschouwt de chauffeurs niet als ‘skilled workers’, die gemakkelijker aan een visum geraken. Ook de coronacrisis speelt mee: veel buitenlandse chauffeurs die tijdelijk naar huis gingen, willen niet meer terugkeren naar het VK. Tijdens de lockdowns werden ook geen rijbewijsexamens afgenomen. De vergrijzing verergert het probleem: een derde van de 300.000 Britse truckchauffeurs is ouder dan 55. Veel vervoerders waarschuwen dat goederen nu al niet kunnen worden geleverd in afgelegen gebieden. Verwacht wordt dat de crisis in de zomer zal pieken. (PhVDo) 

COKEVANGST – 

De douane in de Braziliaanse haven van Salvador heeft 637 kg cocaïne onderschept met bestemming Antwerpen. Dat meldt de Gazet van Antwerpen. De drugs zaten verstopt in een container geladen met verpakkingsmateriaal. Tussen de rollen plastiek werden verschillende sporttassen met coke aangetroffen. (JD)

LABEL VACCINTRANSPORT – 

Zeventien leden van Air Cargo Belgium behaalden al het BRUcure Readiness Label. Met dat label zijn bedrijven klaar om het COVID-19-vaccin te vervoeren, te behandelen en op te slaan. Nieuwkomers zijn Qatar Airways en Hellman Worldwide Logistics. Eerder al behaalden onder meer Aviapartner Cargo, Bolloré Logistics, DHL Global Forwarding, Dnata, Expeditors, Hazgo, Kuehne+Nagel, Lufthansa Cargo, TUI, WFS, Singapore Airlines en United Airlines het label. (MDV)

WINDPLAN – 

Het havengebied van Zeebrugge krijgt de hoofdrol in het ‘windplan’ van Stad Brugge. Daarin wordt vastgelegd op welke plaatsen nog windturbines geplaatst kunnen worden. De westelijke voorhaven in zee, waar nog geen enkele windturbine staat, wordt expliciet als uitbreidingszone vermeld. Het windplan voorziet een buffer van algemeen 500 meter rond de woonkernen en maar liefst 1.000 meter specifiek rond het havendorp Zwankendamme. (RJ)

MILIEUCERTIFICAAT – 

North Sea Port heeft op woensdag 26 mei het milieucertificaat ‘Port Environmental Review System’ (PERS) ontvangen van de Europese havenvereniging. Het label is een erkenning voor het duurzaam milieubeheer van de grensoverschrijdende haven. “Het streven naar circulariteit en verduurzaming staat ook centraal in het nieuwe strategisch plan dat we voor de komende vijf jaar aan het uittekenen zijn”, zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port. (YD) 

INEOS – 

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft op 20 mei de vergunning voor chemiereus INEOS om 55 hectare bos te kappen in de Antwerpse haven, vernietigd. De bomen aan de Scheldelaan moesten wijken voor het miljardenproject ‘Project One’. Milieu-activisten vochten de vergunning aan met succes. INEOS heeft de bouw van een PDH-fabriek on hold gezet, maar gaat wel verder met de ontwikkeling en vergunningsaanvraag van de ethaankraker. (JD)