Telex: Oosterweel, DKT Allseas, Liefkenshoek, ONE en containertekort

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Liefkenshoektunnel
Liefkenshoektunnel © NV Tunnel Liefkenshoek

Het scheepvaartverkeer op het kanaal Brussel-Charleroi is onderbroken door vervuiling ter hoogte van Clabecq, de Liefkenshoektunnel gaat op 25 en 26 maart ’s nachts dicht en het containertekort lijkt stilaan minder prangend.

CONTAINERTEKORT CHINA – 

Het nijpende tekort aan containers in China vertoont tekenen van verlichting. Dat meldt het Duitse containerleasingbedrijf Container xChange. De Container Availability Index (CAx) van het bedrijf voor China’s belangrijkste havens steeg met 56% in vergelijking met de periode voor het Chinees Nieuwjaar. Voor Shanghai steeg de CAx met 64% voor containers van 20 ft en 112% voor containers van 40 ft. De Chinese haven van Dalian toonde de hoogste beschikbaarheid van containers. De containerprijzen blijven abnormaal hoog, maar weerspiegelen een verbetering van het aanbod. Ze daalden van een piek van 5.593 dollar in januari 2021 tot 3.750 dollar in februari, aldus Container xChange. (JD)

DKT ALLSEAS – 

De Britse scheepsagentuur DKT Allseas biedt in april 2021 rechtstreekse afvaarten aan tussen de Chinese havens van Shanghai en Ningbo en de haven van Liverpool in het Verenigd Koninkrijk. DKT Allseas zal in totaal drie multipurposeschepen – zijnde de ‘Ronnie’, ‘BBC Russia’ en ‘BBC Volga’ – inzetten met een capaciteit tussen 700 en 900 teu. Daarmee wil het bedrijf inspelen op het nijpende gebrek aan beschikbare tonnage tussen het Verre Oosten en Europa en de verminderde betrouwbaarheid door COVID-19. Begin december 2020 kondigde de Deense expediteur DSV aan om ook zelf schepen te charteren. In januari 2021 volgde het Franse Geodis met een directe afvaart vanuit Shanghai naar Hamburg. (JD)

ONE – 

De Japanse carrier Ocean Network Express (ONE) heeft besloten om alle importboekingen naar Myanmar tijdelijk op te schorten omwille van de massale protesten in het land. “Er zijn ernstige verstoringen: de terminals bereiken bijna hun maximumcapaciteit, het wegtransport is beperkt en internet- en bankierdiensten zijn gesloten”, meldt ONE. Ook rederij Hapag-Lloyd maakte eind februari 2021 bekend alle afvaarten richting Myanmar tot nader order te schrappen. (JD)

KANAAL BRUSSEL-CHARLEROI –

Sinds maandag 22 maart 2021 is het scheepvaartverkeer op het kanaal Brussel-Charleroi onderbroken als gevolg van een vervuiling van de waterweg ter hoogte van Clabecq. Het gaat om een olievervuiling. Er is al 150 m³ van het vervuilend product opgepompt. Ook de sluis van Ittre moet worden schoongemaakt. De oorzaak van de vervuiling is nog niet duidelijk. Volgens sommige bronnen zou de vervuiling afkomstig zijn van het staalbedrijf NLMK, maar dat ontkent en zegt dat een eerder gezonken schip de oorzaak is. De vaarweg blijft vermoedelijk drie tot vier dagen onderbroken. (KH)

OOSTERWEEL – 

Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, begint eind april 2021 met nutswerkzaamhedenen ter hoogte van de Antwerpse Groenendaallaan. Die werken kaderen in de voorbereidingen voor de sloop van het viaduct van Merksem. De werkzaamheden zullen plaatselijk hinder met zich meebrengen. Vanaf deze zomer wordt er gewerkt langs de Ring bij Merksem, Deurne en de Damwijk. (ML)

GROENE WATERSTOF – 

Het Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt of de import van groene waterstof uit Australië haalbaar is. Vorige week ondertekende het Havenbedrijf al een overeenkomst met Chili met hetzelfde doel. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden in IJsland, Portugal, Uruguay en landen in het Midden-Oosten. Volgens CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam kan import uit Australië, ondanks de grote afstand, lonend zijn. “Het transport vormt een relatief klein deel van de totale kosten. Hierdoor kan de hoeveelheid zonneschijn en wind in Zuid-Australië deze waterstof zeer competitief maken op de Europese markt.” (AB)

LIEFKENSHOEKTUNNEL –

De Liefkenshoektunnel krijgt op donderdag 25 en vrijdag 26 maart 2021 een grondige wasbeurt. Om de verkeershinder te beperken wordt de tunnel telkens van 21.00 uur tot ’s anderendaags 5.00 uur in één rijrichting afgesloten. Op donderdag is dat richting Beveren, op vrijdag richting Stabroek. Actuele info vindt u hier. (JD)

IMO –

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is op zoek naar een land met middelgrote haven dat wil deelnemen aan een proefproject rond digitale communicatie tussen schepen en havens. Het ‘SWiFT Project’ zal een ‘single window’-systeem opzetten met alle nodige informatie op één digitaal portaal. De IMO wil met de resultaten andere lidstaten ondersteunen bij de digitalisering van hun maritieme activiteiten. (JVB)