Telex: CMB.TECH in startblokken, Swissport, Bremerhaven en robots

Nieuws, Douane
Julie Desmet
© Port of Antwerp

Rederij CMB wil zijn waterstofprojecten bundelen in het nieuwe bedrijf ‘CMB.TECH’, grondafhandelaar Swissport tekende een vijfjarig contract met Turkish Airlines en de overslag in Bremerhaven zakte in 2020 met 4,2% terug naar 67 miljoen ton.

CMB – 

Redersgroep CMB wil al zijn waterstofprojecten bundelen in één structuur en heeft op 25 februari 2021 een akte neergelegd op de griffie van de Antwerpse ondernemingsrechtbank voor de oprichting van de naamloze vennootschap ‘CMB.TECH’. Alle activiteiten van CMB met betrekking tot haar divisie CMB.TECH, evenals de daaraan verbonden active en passiva, zullen worden ingebracht in de nieuwe vennootschap. (JD)

SWISSPORT – 

Swissport en Turkish Airlines tekenden een vijfjarig contract voor de afhandeling van luchtvracht op Brussels Airport. De samenwerking omvat de luchtvrachtafhandeling en platformdiensten voor drie wekelijkse vrachtvluchten. Turkish Airlines zal een kantoor betrekken in het nieuwe kantoorgebouw van Swissport. Voor Turkish Airlines is Brussels Airport een belangrijke toegangspoort nu ze zich meer richten op farmaceutische producten. (MDV)

ELEKTRISCH – 

België vraagt de Europese Commissie om een duidelijke einddatum vast te leggen voor de stopzetting van de verkoop van nieuwe wagens met een verbrandingsmotor. Het initiatief moet de duurzame overgang naar elektrische wagens op gang trekken. Minister van Energie, Tinne Van der Straeten: “De transportsector is de enige sector in België waar de emissies de afgelopen decennia zijn gestegen. Als we 55% minder CO2-uitstoot in 2030 willen halen, moeten we daar vandaag aan beginnen.” (JD)

BREMERHAVEN – 

Het Duitse Bremerhaven heeft capaciteit verloren aan de havens van Antwerpen en Rotterdam. In 2020 daalde de overslag met 4,2% naar 67 miljoen ton. Het rorosegment kreeg de hardste klappen en noteerde een daling van 20% ten opzichte van 2019. De overslag van containers zakte met 1,8% terug. In het stuk- en bulkgoedsegment bedroeg het verlies respectievelijk 3,8% en 6,7%. Niet alleen COVID-19 maakte brokken. Havensenator Claudia Schilling benadrukte dat ook de vaargeul van de Benedenweser zo snel mogelijk moet worden aangepakt om grotere containerschepen te kunnen ontvangen. (JD)

ROBOTS – 

De Franse start-up Scallog (waarvan Jef Colruyt 23,7% van de aandelen bezit), is een partnership aangegaan met het Belgische roboticabedrijf Robex en versterkt daarmee zijn positie in de Benelux. Scallog bouwt logistieke robots die in magazijnen en distributiecentra de juiste rekken kunnen halen en afleveren bij menselijke operatoren. Door gebruik te maken van de industriële knowhow van Robex, wil Scallog versneld innoveren en nieuwe markten aanboren op het gebied van robotica en procesautomatisering. (JD)

AAL – 

De Singaporese breakbulk en heavy lift operator AAL Shipping voegt twee multipurpose-schepen toe aan haar vloot. De ‘Pacific Action’ (omgedoopt tot ‘AAL Gibraltar’) en ‘AAL Gladstone’ hebben in het verleden al gediend en zullen eind maart 2021 weer in de AAL-vloot worden opgenomen. Het duo heeft een totale laadcapaciteit van 35.705 m3 en een maximale hefcapaciteit van 240 ton. De zusterschepen zullen wereldwijd opereren. De Antwerpse scheepsagentuur De Keyser Thornton vertegenwoordigt de lijndienst van AAL Shipping naar het Midden-Oosten, India en de Far East. (JD)

SNCF – 

Rail Logistics Europe is de nieuwe entiteit waarin de Franse spoorgroep SNCF zijn internationale spoor- en spoorlogistiekactiviteiten onderbrengt. Het gaat om vier verschillende bedrijfstakken: spooroperator, gecombineerd vervoeroperator, spoorsnelwegen en spoorexpeditie. Vijf ondernemingen maken deel uit van de nieuwe entiteit. Dat zijn Fret SNCF, het onder meer in België actieve Captrain, de gecombineerd vervoeroperatoren VIIA (spoorsnelwegen) en Naviland Cargo en spoorexpediteur Forwardis. (KH)