IRISL bereidt terugkeer naar Europa voor

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

In een interview met het Noorse Tradewinds heeft de nieuwe topman van Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) zijn ambitieuze groeiplannen toegelicht. Mohammad Saeidi heeft geen directe ervaring in de scheepvaartsector, maar weet wel precies waar hij naartoe wil. In het verleden maakte hij deel uit van het team dat de nucleaire onderhandelingen met de westerse wereld voerde en daarna was hij COO van het grootste Iraanse pensioenfonds.

Na de sancties tegen Iran waardoor IRISL in 2010 zijn lijndiensten tussen Europa en de Perzische Golf moest staken, heeft de rederij zich vooral op de trade tussen het Midden- en Verre Oosten toegelegd. Wanneer Europese de sancties zullen worden opgeheven, wil de nieuwe topman niet alleen terug op Europa gaan varen, maar een wereldwijde speler in de lijnvaart worden die niet afhankelijk is van de eigen locale markt.

Top-15

“We staan nu op de 21e plaats van de grootste containerrederijen ter wereld en hopen binnen twee jaar in de top-15 te komen”, aldus Saeidi. “Over vijf jaar willen we een top-10 carrier zijn.” Het is duidelijk dat IRISL een reeks grote containerschepen zal moeten bestellen om dat doel te bereiken.

IRISL is niet de enige rederij die op een opheffing van de sancties tegen Iran zit te wachten. Ook de andere carriers hopen weer vanuit Europa toegang te krijgen naar een potentiële groeimarkt met zo’n tachtig miljoen consummenten.

Bandar Abbas

In de loop van dit jaar heeft de haven van Shahid Rajaee in Bandar Abbas die 90% van alle Iraanse maritieme containertrafiek verwerkt, al vijf nieuwe lijndiensten (allemaal op het Verre Oosten) mogen verwelkomen. De Britse consultant Drewry voorspelt vandaag in zijn wekelijkse nieuwsbrief Container Insight dat nog meer rederijen extra diensten naar de Iraanse haven zullen sturen.

Bandar Abbas heeft veel lading verloren als gevolg van de sancties. Van de 2,6 miljoen teu die in 2011 behandeld werd, bleef vorig jaar ondanks een herstel nog altijd maar 1,8 miljoen teu over.