China Gateway sluit eigen investeringen in Zeebrugge niet uit

Nieuws, Douane
Jean-Louis Vandevoorde

Dat zegt MBZ-gedelegeerd bestuurder Joachim Coens naar aanleiding van het akkoord dat het Zeebrugse havenbestuur vorige week met de Chinese investeringsmaatschappij kon afsluiten. China Gateway (HK) Group – de naam waaronder de groep Xuanshu International nu opereert – wil van de Belgische kusthaven een belangrijke hub maken voor de invoer van Chinese goederen in Europa.

Faciliteren

De groep beschikt naar verluidt over uitstekende contacten bij de Chinese overheden en bedrijven. “Zij bieden hun klanten mogelijkheden om te exporteren richting Europa en werken daarbij drempelverlagend naar documentatie, zeebevrachting, opslag en aanverwante diensten met toegevoegde waarde toe”, legt Coens uit.

In die context moet het akkoord gezien worden waarbij ook de Belgische douane betrokken partij is. Zij engageert zich om haar rol als facilitator optimaal in te vullen door het opzetten van innovatieve procedures en douanesystemen. Een aantal daarvan zijn overigens al in de intentieverklaring vastgelegd. “Omgekeerd zorgen wij ervoor dat de export vanuit Europa op China van gelijke voorwaarden kan genieten”, voegt de MBZ-topman daar aan toe.

Businessplan in de maak

Welke vorm de aanwezigheid van China Gateway in Zeebrugge precies zal aannemen, valt nog even af te wachten. “Bedoeling is om tegen het jaareinde het businessplan rond te krijgen. In Zeebrugge kan China Gateway gebruik maken van bestaande spelers in logistiek en expeditie. Maar er is ook voorzien om samen met de Chinese partner te investeren in opslagcapaciteit als de nood daartoe zich voordoet. Dat zou dan in de Maritieme Logistieke Zone kunnen gebeuren”, geeft Coens nog aan.

Hoeveel China Gateway in Zeebrugge zal investeren, zal afhangen van de projecten. Details over de aard van de goederenstromen die via de kusthaven zullen transiteren, worden voorlopig nog niet bekendgemaakt.