Tema krijgt nieuwe diepzeehaven

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

De terminaldochter van de Maersk groep controleert net als Bolloré Africa Logistics een aandeel van 35% in Meridian Port Services (MPS), waarvan van de overige 30% in handen is van de overheid via de Ghana Ports and Harbour Authority.

De drie partners kondigden in november al aan dat ze fors wilden investeren in een uitbreiding van de haven van Tema en hebben de voorbije maanden het project verder uitgewerkt en de start van de nodige studies voorbereid.

Vier ligplaatsen

In totaal zal er anderhalf miljoen dollar geïnvesteerd worden in onder andere de bouw van een nieuwe havendam en vier nieuwe ligplaatsen voor ’s werelds grootste containerschepen. De containercapaciteit van de Ghanese haven zal daardoor met 3,5 miljoen teu per jaar stijgen. Ter vergelijking: vorig jaar behandelde MPS 651.000 teu op de bestaande terminal (foto), die tegen zijn capaciteitsgrenzen aan zit.

APMT en Bolloré gaan niet alleen investeren in haveninstructuur, maar ook in een verbetering van de hinderlandverbindingen. Zo zal bijvoorbeeld de snelweg tussen Tema en Accra zes rijstroken krijgen.

Het Internationaal Muntfonds verwacht dat de Ghanese economie dit jaar met 3,5% zal groeien en voorspelt voor volgend jaar een groei van 6,4%. Het land wordt als politiek stabiel beschouwd, wat niet van sommige andere West-Afrikaanse staten gezegd kan worden.