“20.000 teu zou wel eens de limiet kunnen zijn”

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

Analist Jan Tiedemann van Alphaliner lichtte vandaag tijdens een mede door Flows georganiseerde ontbijtsessie voor leden van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) zijn visie op de ontwikkeling van de containervloot toe.

Die vloot bestaat intussen uit 5.059 containerschepen. Dat aantal blijft al een aantal jaren min of meer hetzelfde, maar de gemiddelde scheepsgrootte neemt jaarlijks met zo’n vijf procent toe.

Orderboek

Er zijn ongeveer 150 containerschepen in aanbouw. Hun capaciteit vertegenwoordigt zo’n 19% van de huidige vloot, wat volgens Tiedemann eigenlijk niet veel is. “Sommigen zullen het niet met me eens zijn en zeggen dat de rederijen moeten stoppen met schepen te bestellen, maar gezien het feit dat de opleveringen gespreid zijn tot 2019, is het orderboek niet enorm.”

De afmetingen van de schepen zijn dat wel. Het orderboek wordt nu gedomineerd door twee scheepstypes. Zo gaan intussen bijna alle carriers voor jumboschepen van 400 meter lang die bovendeks 23 rijen containers in de breedte meenemen. Afhankelijk van hoeveel lege containers er bovenaan nog kunnen geladen worden, schommelt de capaciteit van die containerreuzen tussen de 18.000 en de 21.000 teu.

“Het heeft weinig zin om nog grotere schepen te gaan bouwen, omdat de extra schaalvoordelen dan niet meer zo groot zijn”, vindt Tiedemann.

Het is opvallend dat steeds meer scheepswerven deze allergrootste containerschepen bouwen. Behalve de grote Zuid-Koreaanse scheepsbouwers zijn nu ook Filippijnse, Japanse en Chinese werven in de markt voor dergelijke mega-orders. Die laatste zijn vaak tien miljoen dollar per schip goedkoper.

Bosporusmax

Het tweede populaire scheepstype is de Bosporusmax van ongeveer 9.500 teu. Dat zijn schepen die net geen 300 meter lang zijn (limiet in de Bosporus) en negentien rijen containers in de breedte laden (neopanamax). Tiedemann voorspelt dat dit soort schepen binnenkort wereldwijd overal – van Afrika tot in Amerika – zal opduiken.

Rederijen bestellen niet alleen nieuwe schepen omdat die groter zijn (schaalvoordelen), maar ook omdat ze in vergelijking met oudere tonnage veel minder bunkers verbruiken. Omdat de containervloot relatief jong is en er veel nieuwe eenheden bijkomen, zullen er volgens Tiedemann de komende jaren bepaalde scheepstypes op erg jonge leeftijd – iets van een 15 jaar – gesloopt worden.

De tweedehandswaarde van de huidige maxipanamax-schepen van 4.800 teu is om die reden de voorbije jaren ook al fors gedaald, wat sommige Duitse eigenaars bij een verkoop met grote verliezen zal opzadelen.