Tarieven stijgen boven 5.000 dollar/feu

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

Op andere vaargebieden kunnen rederijen er alleen maar van dromen, maar voor het transport van een 40’ container tussen Shanghai en New York werd op de spotmarkt vorige week 5.049 dollar all-in neergeteld. Dat is de helft meer dan een jaar geleden.

Congestieproblemen

De hoge tarieven zijn het gevolg van de ernstige congestieproblemen in de havens aan de Amerikaanse westkust. Daarom wordt er nu meer lading vanuit de Far East via Suez naar de Amerikaanse oostkust gestuurd.

Volgens de Britse consultant Drewry is vorig jaar mogelijk een trafiek van 150.000 teu naar havens aan de oostkust afgeleid omwille van de problemen in havens aan de andere kant van de VS. Omdat alle schepen tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika intussen eivol zitten en de vraag van de verladers dus het aanbod van de rederijen overtreft, stijgen de tarieven.

Witte Huis

Het Witte Huis besloot vorig weekend om zich te mengen in het al negen maanden aanslepende conflict tussen werkgevers en vakbonden. De Amerikaanse president Obama stuurt vandaag zijn staatssecretaris voor Arbeid, Tom Perez, naar Californië in de hoop dat die het sociale conflict in de havens kan oplossen.

Obama besloot om in te grijpen omdat de supply chain van tal van Amerikaanse bedrijven ernstig verstoord wordt. Gisteren lagen er voor het havencomplex van Los Angeles en Long Beach al 34 containerschepen voor anker te wachten tot er een kaai beschikbaar komt.

De Japanse autoconstructeur Honda Motor liet weten dat de productie in twee fabrieken deze week vertraagd zal worden omdat er onvoldoende onderdelen aangeleverd worden. Andere autofabrikanten zijn noodgedwongen overgestapt op luchtvracht.