Nieuw fonds ondersteunt logistieke projecten in Oost-Afrika

Nieuws, Douane
Marcel Schoeters

Het LIFT fund (Logistics Innovation for Trade) werd vorige week aan de Europese markt voorgesteld tijdens een presentatie in Vlaardingen, na Londen de enige sessie in de EU. Het wordt beheerd door TMEA, een organisatie die de groei van de handel in de East African Community (Burundi, Rwanda, Oeganda, Kenia en Tanzania) wil bevorderen.

De organisatie wordt gesteund door het Belgische ontwikkelingsagentschap BTC en gelijkaardige overheidsinstellingen in Canada, Denemarken, Finland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Zweden.

Volgens Buddhika Samarasinghe, LIFT Challenge Fund Advisor, vormen de landen van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap het deel van Afrika waar het betere nieuws vandaan komt. “De interne handel tussen deze landen begint op gang te komen en wordt de motor van de economische ontwikkeling in deze regio. Helaas heeft de East African Community (EAC) torenhoge transportkosten. LIFT streeft er dan ook naar om via investeringen in innoverende technologie en verbeterde praktijken de transport- en logistieke sector in de regio op een hoger niveau te brengen.”

Hoge transportkosten

De transportkostencomponent van zowel import als export, vooral van en naar de van de zee afgesloten landen van de EAC, kan oplopen tot 40% van het totaal. De belangrijkste redenen daarvoor zijn het feit dat de economische centra tussen de 500 en 1.500 km verwijderd zijn van de regionale havens Mobasa en Dar es Salaam, onnodige vertragingen en een slechte benutting van de beschikbare middelen. 

De haven- en spooroperaties worden in grote mate gehinderd door het gebrek aan bruikbare en goed bestuurde vrachtterminals. Door het onevenwicht in de handel – 80% import versus 20% uitvoer – zijn er heel wat lege retours. Omdat lege containers meestal niet meer uit het binnenland terugkomen, rekenen de rederijen de volle kostprijs van hun boxen aan. De huidige wegeninfrastructuur is niet opgewassen tegen de verwachte economische groei en een modal shift naar het spoor zal dan ook nodig zijn.

Ook een enorm, maar onbenut potentieel, bieden het Tanganyka- en Victoriameer. Daar zijn investeringen nodig in nieuwe ferry’s, die ook geschikt zouden zijn voor containervervoer. Dat veronderstelt van de weeromstuit de bouw van overslagstations van weg en spoor naar de waterweg. 

Luchtvracht wordt niet gezien als een belangrijke factor om de hinterlandlogistiek binnen de EAC te verbeteren, integendeel zelfs. Bert Hofthuis, logistiek adviseur voor LIFT, zei dat 30% van de Keniaanse bloemenproductie nu al per schip wordt vervoerd omdat luchtvracht te duur is. Anderzijds gaat 60% van de fruitproductie in de regio verloren door het gebrek aan logistieke infrastructuur.

TIR

Ook op het vlak van expertise, opleiding en regelgeving staat de logistieke sector in de regio nog in de kinderschoenen. “Binnen de bedrijven wordt de kennis van de ene collega aan de andere doorgegeven”, aldus Hofthuis. De verkeersveiligheid laat meer dan te wensen over. Positief is het project om in Kenia het TIR-systeem in te voeren, met als verdere verwachting om het op termijn dan uit te breiden naar de rest van de EAC. En hoewel de regio op het vlak van technologische infrastructuur nog enkele decennia achterloopt, kunnen bepaalde tussenliggende stappen om bij te benen, kunnen worden overgeslagen.

Met het LIFT-fonds reikt TMEA nu de hand aan logistieke en transportondernemingen in de grote logistieke knooppunten wereldwijd. Wat de EU betreft, wordt er vooral uitgekeken naar België, Duitsland, Nederland en het VK. De door het fonds uitgereikte subsidies schommelen tussen 200.000 dollar en 750.000 dollar. Uiteraard gaat daar een hele selectieprocedure aan vooraf.

Dat de investeringen lonend kunnen zijn, daar moet volgens CEO Frank Matsaert van TMEA niet aan worden getwijfeld. “Met een investering van 20 miljoen dollar, waarvan het grootste deel werd ingebracht door België, heeft het Rwandese ministerie van Financiën zijn inkomsten met 265 miljoen dollar weten te verhogen.”

marcel.schoeters@flows.be