Hapag-Lloyd voert eCAF in

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

De Hamburgse carrier doet dat omdat de koers van de euro veel zwakker is dan die van de dollar. Een sterke dollar is goed nieuws voor de rederijen omdat ze het gros van hun inkomsten in die munt ontvangen.

Op vaargebieden waar de zeevrachten nog in euro betaald worden, is de daling van de koers van de Europese eenheidsmunt uiteraard geen goed nieuws voor de rederijen. Het is op die trades dat Hapag-Lloyd volgende maand een eCAF van 10% gaat aanrekenen.

De vaargebieden waar in euro gefactureerd wordt, zijn de trades op de Eastmed (Turkije en Levant), West-Afrika en Oceanië, en al het intra-Europese verkeer. De eCAF komt ook bovenop de basisvrachten die tussen Europa en Latijns Amerika in euro worden betaald. Net als de CAF zal ook de eCAF door Hapag-Lloyd op maandelijkse basis herzien worden.

MSC voerde overigens per 1 november 2014 al een Emergency Currency Adjustment Factor (ECAF) van 7% in voor containerlading tussen Noord-Europa en de Eastmed.