Alphaliner becijfert transfers van capaciteit

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

In 2014 werd er 1,47 miljoen teu aan nieuwe capaciteit opgeleverd. Veelal ging het om megaschepen die bestemd waren voor de trade tussen het Verre Oosten en Europa. Iets meer de helft van alle nieuwe slots (740.000 teu) is dan ook op dat vaargebied beland.

Door de komst van nieuwe containerreuzen moesten ‘kleinere’ schepen van 8.000 tot 13.000 teu doorgeschoven worden naar andere routes. In totaal werd zo 450.000 teu uit de Far East trade weggehaald, waardoor de totale scheepscapaciteit op dat vaargebied vorig jaar uiteindelijk met 7,5% is gestegen. Dat ligt volledig in lijn met de toename van het ladingaanbod (+7,4%).

Schepen van 8.000 tot 13.000 teu zijn o.a. op de trans-Pacific beland, waar de capaciteit in een jaar tijd met 9,9% is toegenomen. Op de derde grote oostwest-route, de trans-Atlantic, bleef de groei van het aanbod vorig jaar beperkt tot 5,5%.

Afrika

Het cascade-effect was vorig jaar het grootst in lijndiensten op Afrika, waarin steeds meer schepen van 4.000 tot 8.000 teu opduiken. Volgens Alphaliner is de capaciteit van alle lijndiensten die gericht zijn op de bediening van Afrika, vorig jaar met maar liefst 18,7% gestegen.

Heel veel containertonnage werd ook overgeheveld naar het intra-Aziatische verkeer. Het aanbod daar werd vorig jaar 17,5% groter. Ook voor de bediening van het Midden-Oosten en India is nu 16,5% meer capaciteit beschikbaar dan een jaar geleden.

Latijns Amerika

Niet alle nieuwe tonnage was vorig jaar bestemd voor de trade tussen het Verre Oosten en Europa. De tweede belangrijkste afzetmarkt voor nieuwbouwschepen was Latijns Amerika. De vloot die voor de bediening van Zuid-Amerika wordt gebruikt, kreeg er vorig jaar 211.000 teu aan nieuwe capaciteit bij.

Uiteindelijk is de capaciteit van de diensten op Latijns Amerika vorig jaar met 6,3% gestegen, wat in vergelijking met andere routes niet zo veel lijkt. Er bleek echter geen lading te zijn om alle nieuwe slots te vullen. De grootste haven in de regio, Santos, zag vorig jaar de import van volle containers met 5,6% dalen en de groei van de export bleef beperkt tot een magere 1,4%.

De carriers zien zich daarom nu gedwongen om de capaciteit van hun diensten op Zuid-Amerika te verminderen. MSC en Hamburg Süd hebben vorige maand een aantal afvaarten uit Noord-Europa naar de oostkust van Zuid-Amerika geannuleerd. Maersk Line en MSC vervangen intussen ook schepen van 8.800 teu uit hun Bossa Nova Service tussen het Middellandse Zeegebied en de oostkust van Zuid-Amerika door kleinere tonnage van 4.500 teu en 6.700 teu.