Als abonnee heeft u onbeperkt toegang tot alle journalistiek op flows.be

Log in als abonneeAbonneer

Dossiers

Nieuwjaarsreeks

In de periode rond Nieuwjaar publiceren we elke werkdag een professionele nieuwjaarsbrief. Daarin blikt een auteur uit de brede logistiek vooruit naar het nieuwe jaar. Deze artikels zijn GRATIS (onvergrendeld) leesbaar.

Vlaamse havens in cijfers

Flows brengt regelmatig interessante cijfers over de Vlaamse havens. Om u de kans te bieden om alles goed te bekijken en te vergelijken, bundelen we hier alle artikels over de cijfers die onze havens realiseren.

Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA)

Het project Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA) zoekt via de overheidsprocedure ‘complex project’ naar oplossingen om de haven van Antwerpen meer ruimte te bieden om extra containers te kunnen behandelen. Volgens sommige prognoses dreigt de Antwerpse haven dicht te slibben als die extra ruimte niet snel wordt gerealiseerd. Een nieuw getijdendok, zoals het Deurganckdok, vormt de kern van de hele procedure.

Nieuwe Zeesluis Zeebrugge

De Vlaamse overheid maakt werk van een tweede volwaardige toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De realisatie van een nieuwe zeesluis verloopt volgens de aanpak van ‘complexe projecten’ van de Vlaamse overheid, met meerdere overleg- en inspraakmomenten voor alle stakeholders.

Versperring Suezkanaal ('Ever Given')

De 'Ever Given' strandde op 23 maart 2021 in het Suezkanaal en blokkeerde het kanaal volledig. Boskalis kon het schip niet direct bergen. Gevolg: een file aan schepen en schepen die via Kaap de Goede Hoop moeten omvaren.

Coronavirus (COVID-19)

De verspreiding van het coronavirus treft ook de maritieme, logistieke en transportsector zwaar. In dit dossier brengen we alle gepubliceerde artikels in dat verband samen.

Havenarbeid

De bekende wet-Major uit 1972 bepaalt dat zeeschepen in de Belgische havens uitsluitend gelost en geladen mogen worden door erkende havenarbeiders. Door juridische procedures is het thema weer actueel. Ook op Europees niveau is de wet op de havenarbeid onderwerp van debat. Sommige werkgevers zijn vragende partij voor een flexibilisering van de havenarbeid om beter te concurreren met havens in de ons omringende landen. Vooral de vraag of het werk in de magazijnen in havengebied ook onder de wet-Major vallen, ligt zeer gevoelig.

Flows Logistics Rookie of the Year

Flows organiseert elk jaar een verkiezing 'Logistics Rookie of the Year' en ‘Logistics Thesis of the Year'. Met de thesis wil Flows de inzichten van de nieuwste generatie logistieke professionals delen met de beleidsmakers uit de logistieke sector. Dankzij de verkiezing van de Logistics Rookie of the Year krijgen de bedrijfsleiders van morgen een forum en een netwerk. Voor bedrijven met talent is dat dé kans om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever.

Kilometerheffing

Voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton geldt in BelgIë een kilometerheffing. Het tolwegennet en de geldende tarieven zijn bepaald door de drie Belgische Gewesten (het Vlaamse, het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest). De heffing blijft onderwerp van debat. Zowel de beperking van de heffing tot zwaardere vrachtwagens als het gebruik van de geïnde bijdragen.

Mega-allianties

De twee grootste containerrederijen ter wereld, Maersk Line en MSC, hebben samen het 2M Vessel Sharing Agreement gevormd. Ook de andere grote containerrederijen verenigen zich in mega-allianties.

Op de grote oostwest-routes hebben zich intussen vier grote redersgroepen gevormd: 2M, Ocean Three, CKYHE en de G6 Alliance. Nieuwe overnames en samenwerkingsakkoorden zullen echter tot een nieuwe orde leiden. Gaan we van vier naar drie mega-allianties?