Zwitserse Asola lanceert nieuwe software voor efficiënter spoorbeheer

Het Zwitserse Asola van CEO Jeroen Le Jeune (ex DLC, Crossrail) heeft zopas de softwaretoepassing Twinzone gelanceerd. Die laat toe om de ‘black box’-gegevens van de locomotief in detail uit te lezen zodat ze proactief gebruikt kunnen worden.

Le Jeune, die ervaring in het spoorvervoer opdeed als medeoprichter van DLC dat later opging in Crossrail, zegt met Asola teruggekeerd te zijn naar zijn roots: de ICT. Naast het ICT-bedrijf staat Le Jeune ook nog aan het hoofd van East West Logistics (EWL), een transportoperator voor zowel barge, rail als truck.

Asola ontwikkelt softwaretoepassingen voor de transportsector in het algemeen. Het pas gelanceerde Twinzone is een toepassing specifiek voor het spoor. Met de software kunnen de gegevens uit de zwarte doos van de locomotief uitgelezen worden en via een centrale server ter beschikking gesteld worden van de klanten.

Twinzone is gebaseerd op een innovatief algoritme dat de gegevens opzoekt en analyseert en ze automatisch in het centrale systeem invoert. Daardoor wordt de menselijke tussenkomst tot een minimum beperkt. Het systeem werd de voorbije weken uitvoerig getest en is nu 'live' gegaan.

Op maat

Het systeem biedt de mogelijkheid voor periodieke statistieken van alle treinen, het volgen van het traject van de locomotief op een interactieve kaart en gedetailleerde informatie met betrekking tot ontvangen waarschuwingen, met toon/verberg opties op de kaart. De berichtgeving via e-mail kan volledig op maat van de klant ontwikkeld worden. De gebruiker kan kiezen hoe dikwijls de berichten moeten verzonden worden en welke data moeten getoond worden.

Tot slot kan de gebruiker gedetailleerde OTMR (On Train Monitoring Recordings) of gegevens uit de zwarte doos bekijken op een interactieve kaart met de mogelijkheid om persoonlijke instellingen op te slaan.

Volgens Le Jeune zijn geen investeringen in hardware in de locomotief vereist, aangezien alle locomotieven al met zo’n zwarte doos zijn uitgerust. De spooroperatoren hebben enkel de software nodig om de ‘big data’ te kunnen laten uitlezen en er via de centrale server van Asola gebruik van te kunnen maken. “Momenteel worden de gegevens nog dagelijks uitgelezen, maar het is de bedoeling om naar real time informatie te gaan”, aldus Le Jeune.

Samenwerking

Asola sloot zopas een samenwerkingsovereenkomst met het Italiaanse BinarYsYstem, dat onder de merknaam Softrail eveneens softwaretoepassingen voor geïntegreerd spoorbeheer ontwikkelt. Beide partijen gaan bekijken hoe ze hun producten kunnen integreren. BinarYsYstem zal ook mee instaan voor de distributie van Twinzone. Volgens Le Jeune beschikt de Italiaanse partner over een sterk platform voor algoritme toepassingen.

Twinzone kan volgens Le Jeune al op heel wat interesse uit de spoorsector rekenen. Momenteel wordt al met een viertal grote klanten onderhandeld.