Wereldprimeur voor CMB met passagiersschip op waterstof (+ FOTO'S)

Rederij CMB heeft op de Schelde in Antwerpen de ‘Hydroville’ gedoopt. Het is het eerste erkende passagierschip ter wereld aangedreven door een verbrandingsmotor op waterstof. Het dient als showcase om de technologie later op zeeschepen toe te passen.

Voor deze primeur kwamen zowel vicepremier Kris Peeters (CD&V), Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) als staatssecretaris voor de Zee Philippe De Backer (Open Vld) naar Antwerpen afgezakt.

“Het schip is in minder dan een jaar gebouwd in het Britse Portsmouth door BW Seacat. Het vertegenwoordigt een investering van 1 miljoen dollar. We hebben het volledige certificeringstraject van het Belgian Maritime Inspectorate afgelegd. De ‘Hydroville’ is een drijvend labo voor waterstof. We hebben gekozen voor een klein passagiersschip omdat het momenteel technisch niet haalbaar is om grote zeeschepen ermee uit te rusten. De volgende stap is een hulpmotor op waterstof voor onze containerschepen. Dat is voor volgend jaar”, zei Alexander Saverys, CEO van CMB.

Maritiem knooppunt

“De grootste problemen zijn de prijs van waterstof en de opslag. We betrekken waterstof van de Antwerpse chemie en worden bevoorraad via een tankwagen op de site van Deme”, legde hij uit. “Als Europese rederijen moeten we inzetten op nieuwe ideeën en technologie om het verschil te maken. We hopen op de steun van Antwerpen, Vlaanderen en België om onze eeuwenlange maritieme knowhow te kunnen bestendigen en om van België een maritiem knooppunt te maken."

Vice-eerste minister Peeters noemde de ‘Hydroville’ een ijkpunt voor de wereldwijde scheepvaart en een hoogtepunt in de maritieme traditie van CMB. Volgens Bourgeois is waterstof de energie van de toekomst en is er nog heel wat winst te boeken op dat vlak. Philippe De Backer prees de rol als maritieme topspeler van Antwerpen en bij uitbreiding België en zei er alles aan te doen om die pioniersrol te blijven vervullen.

Wedstrijd

Naar aanleiding van de ontwikkeling van het schip had CMB de wedstrijd ‘Bouw het schip van de toekomst’ uitgeschreven onder een vijftigtal Vlaamse basisscholen. De eerste plaats werd weggekaapt door de zesdejaars van de basisschool Andreas Vesalius uit Edegem. De school is de doopmeter van het schip.

Watershuttle

De ‘Hydroville’ wordt ingezet als watershuttle voor het CMB-personeel dat op Linkeroever woont en dagelijks de verplaatsing naar de kantoren lang de Scheldekaaien in Antwerpen moet maken. Alexander Saverys sluit niet uit dat het ook voor andere doeleinden wordt ingezet. “Het zal ’s morgens en ’s avonds verschillende malen op en neer varen tussen Kruibeke en Antwerpen.

Het schip is een catamaran en biedt plaats aan 16 passagiers en twee bemanningsleden. Het is 14 meter lang en 4,2 meter breed. Het beschikt over twee verbrandingsmotoren die zowel waterstof als diesel verbranden. Het heeft 12 waterstoftanks aan boord en 2 dieseltanks als ontstekings- en back-upbrandstof. De maximale snelheid bedraagt 27 knopen (circa 50 km/u).

Koen Heinen