Slimme camera’s moeten inhaalverbod trucks controleren

De slimme verkeerscamera's die boven de snelwegen zijn geïnstalleerd, zullen in de toekomst ingeschakeld worden voor de handhaving van het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer. Febetra reageert sceptisch: "Eerst de wegcode aanpassen."

Dat de slimme camera’s zullen worden ingeschakeld, heeft ­minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon (N-VA), aan Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open VLD) gezegd naar aanleiding van een parlementaire vraag. Volgens het kamerlid is het niet normaal dat de peperdure camerasystemen – 100.000 euro per stuk – daarvoor tot nog toe niet werden ingeschakeld, terwijl ze er technisch wel toe in staat zijn.

Ongeveer tien jaar geleden werd in België een inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer ingevoerd, maar dat wordt door vele vrachtwagenbestuurders – en zeker door de buitenlandse chauffeurs – niet gerespecteerd. Er wordt ook weinig opgetreden: de federale wegpolitie schreef de eerste tien maanden van vorig jaar amper 496 boetes uit voor dergelijke verkeersovertredingen.

Op een overleg met de Federale Wegpolitie heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aangeboden zijn dertien slimme verkeerscamera’s te gebruiken om het inhaalverbod te controleren. Dat zal echter niet van vandaag op morgen gebeuren: de wet moet eerst worden gewijzigd. Overtredingen op het inhaalverbod mogen momenteel niet via onbemande camera's worden vastgesteld. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) onderzoekt de zaak en er komt overleg tussen haar en Jambon, zo werd nog gemeld.

Discriminatie

Febetra reageert alvast zeer sceptisch op het nieuws. Het inhaalverbod met camera’s controleren zou een discriminerende maatregel zijn, omdat de buitenlandse vrachtwagens buiten schot gelaten worden. “Als ze met een camera worden betrapt, dan wordt de boete naar de zetel van het transportbedrijf gestuurd. Is er geen bilateraal verdrag, dan wordt de boete gewoon genegeerd. Die camera’s worden nu onder andere ingezet voor het controleren van het Eurovignet. Uit de praktijk blijkt dat de buitenlanders buiten schot blijven, omdat er voor het innen te veel inzet vraagt met zeer weinig resultaat”, aldus Isabelle Demaegt, woordvoerster van Febetra.

“Daarom zijn die camera’s pas nuttig als er ook fysieke controles zijn. Dat is ook de reden waarom er ook mobiele controle-eenheden (red.: van Satellic in opdracht van de gewesten) zullen rijden voor de handhaving van de kilometerheffing”, zegt ze.

Om de politie naast de camera’s in te schakelen voor de handhaving van het inhaalverbod, vraagt zeer veel middelen. “Het is de vraag of dat, naar ongevallenpreventie toe, een prioriteit is”, zegt Demaegt.

Typisch Belgische regeltjes

Volgens Febetra is een coherente wegcode de echte prioriteit. “Enkel in België is het overal verboden om in te halen, tenzij het toegelaten is. En het inhaalverbod bij regenweer bestaat ook al enkel in België. Die typisch Belgische regeltjes zijn het probleem”, stelt Demaegt.

Volgens haar is het dan ook geen wonder dat het verbod zeer vaak wordt genegeerd, vooral door de buitenlandse vrachtwagens.