Russische spoorwegen testen geconditioneerd spoorvervoer

De Russische spoormaatschappij RZD liet vorige week een eerste testtrein rijden met koelcontainers met fruit en groenten vanuit het Chinese Dalian naar de regio van Moskou. Het VIL testte geconditioneerd spoorvervoer al in 2012.

De pilot met geconditioneerd spoorvervoer loopt in samenwerking tussen RZD en TransContainer. Er wordt gebruikgemaakt van 40’ containers die in verbinding staan met een wagon met een dieselgenerator. Die voorziet de koelsystemen van stroom zodat de temperatuur in de containers op peil gehouden wordt om ervoor te zorgen dat de goederen in goede conditie hun eindbestemming bereiken.

Volgens RZD is er een stabiele stroom van Chinese producten voor de Russische markt, wat maakt dat er potentieel is voor drie tot vier treinen per week met telkens een achttal 40’ reefercontainers. Tot nog toe bleef het spoorvervoer van koelcontainers in China beperkt omwille van het tekort aan gepast rollend materieel.

Geoptimaliseerde transittijd

De afstand tussen Dalian en Orekhovo-Zuevo nabij Moskou wordt naar verwacht afgelegd in 18 tot 20 dagen. RZD verwacht dat met een regelmatige dienst een geoptimaliseerde transittijd van zo’n 12 dagen mogelijk is. Dat is drie dagen minder dan de zeeroute. De spoormaatschappij gelooft dat het spoorvervoer qua prijs kan concurreren met het wegvervoer. Ze wil een deur/deur-service aanbieden inclusief ophalen en afleveren. Naast verse producten, zou de dienst ook inzetbaar zijn voor diepgevroren producten, pharma en elektronica.

Transpharma Express

Geconditioneerd spoorvervoer was in 2012 reeds het onderwerp van een testproject van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat daarvoor samenwerkte met de POM Antwerpen en West-Vlaanderen, het Antwerpse Havenbedrijf en een aantal pharma- en chemiebedrijven. Tijdens een proefrit tussen Antwerpen en Kazachstan werd gebruik gemaakt van 45’ reefercontainers met een diesel-elektrische reeferunit met een tank van 800 liter op 90’ flat wagons. Tijdens het slotevent van dit project in 2014 bleek dat het geconditioneerd spoorvervoer over lange afstanden alvast een haalbare kaart is.

In een uitloper van dit proefproject plant het Antwerpse Rail&Sea een temperatuurgecontroleerde goederentrein tussen Antwerpen en China. Dit project zou oorspronkelijk reeds eind vorig jaar van start gegaan zijn. Doordat het betrokken consortium uiteindelijk koos voor een nieuwe manier van financiering en een belangrijk conglomeraat met aanzienlijke goederenstromen aan boord kwam, liep het enige vertraging op als gevolg van een 'due diligence'. Managing director Edwin Moehlig van Rail&Sea hoopt deze winter effectief van start te kunnen gaan.

Voor dit project werd de optie van een wagon met dieselgenerator eveneens bekeken, maar niet weerhouden. Er zal in ieder geval gebruik gemaakt worden 45’ reefercontainers. Vorig jaar was sprake van een geïntegreerde en beter geïsoleerde dieseltank en ook op het vlak van de wagons zouden er nog vernieuwingen op til zijn. De route loopt vanuit Antwerpen via Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan tot China.