“OBU’s kunnen ook iets positiefs opbrengen”
“Vermits elke vrachtwagen in België een OBU moet hebben en Satellic op elk moment weet waar zij zich bevindt, beschikt dat bedrijf over een massa gegevens die voor iets anders kunnen aangewend worden dan voor de simpele tolheffing. Laten we iets met die data doen”, aldus de stuwende kracht achter de federatieneutrale organisatie in een gesprek met Flows.
Volgens Haud’huyze zou het bijvoorbeeld handig zijn om in real-time te kunnen checken hoeveel vrachtwagens zich op een parking bevinden en of die vol is of niet. Dat zou de chauffeur een melding hierover kunnen krijgen.
Ook kunnen de mensen van Satellic zien wanneer het verkeer dichtslibt en stopt omwille van een ongeval of een ernstige file.
Een andere toepassing ziet Haud’huyze in het gebruiken van de positioneringsdata voor het opsporen en het in real-time volgen van gestolen trucks zolang ze op Belgisch grondgebied zijn.
Hij vermoedt dat het ook mogelijk moet zijn dat Satellic, aan de bedrijven die zich een duur Track & Trace-systeem niet kunnen veroorloven, een basisdienst zou aanbieden. Gewoon op scherm zijn vrachtwagens kunnen opvolgen, zou al een nuttige toepassing zijn”, zegt hij.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.