Luik Natie en Tanktransport Thys kopen nieuwe trekkers

Luik Natie en Thys Tanktransport hebben onlangs in totaal tien nieuwe Scania R410-trekkers in gebruik genomen. Luik Natie kiest voor de eerste keer voor dit merk. Thys, een traditionele Scania-klant, ging voor een lichtgewicht trekker.

Luik Natie (Kallo) kocht negen stuks van de R410 Highline. Volgens Stefaan Verhelst, managing director van de groep, werd de keuze bepaald door de verbruikscijfers die tijdens een test werden vastgesteld. Ook de aankoopprijs in combinatie met de leasing- en onderhoudsvoorwaarden, alsook het imago, speelden een rol, zegt hij.

Het bedrijf koos tevens voor het Fleet Management System van Scania, een leasing en een onderhoudscontract. “Dit komt overeen met onze traditionele benadering om het onderhoud van onze vloot uit te besteden,” aldus Verhelst. 

Volgens Verhelst is de R410 aangepast aan de specifieke vereisten van het bedrijf: nationaal en internationaal transport van containers in combinatie met transport op de kades en dit alles binnen een straal van ongeveer 350 kilometer.

Luik Natie heeft 25 trekkers in zijn vloot en bestaat uit vier afdelingen: Luik Natie Transport, Luik Natie Storage, Luik Natie Coldstore voor opslag onder geleide temperatuur en Forwarding Luyckx International wat een expeditiebedrijf is gespecialiseerd in gevaarlijke goederen en voedingsmiddelen.

Gewicht bepaalt keuze Thys

Tanktransport Thys uit Merksem heeft een vloot van 45 trekkers, die nagenoeg volledig uit Scania’s bestaat. Onlangs is een nieuwe Scania trekker R410 aangekocht, waarbij volgens fleet manager Sven Beeusaert het lage eigengewicht een van de doorslaggevende argumenten was in de keuze. Een van de ingrepen om het gewicht van de trekker te beperken was het monteren van banden met een enkelvoudige montage achteraan. Precieze cijfers worden niet vermeld.

Er werd gekozen voor de motor van 410 pk omwille van de zuinige reputatie, aldus Beeusaert.

Tanktransport Thys is gespecialiseerd in het transport van vloeibare voedingsmiddelen. Hierbij gaat het voornamelijk over het vervoer van oliën en plantaardige vetstoffen, glycerine, biergist, aroma’s van vruchtensap, gedemineraliseerd water en wijnen. Het nieuwe voertuig zal in combinatie met een tankoplegger gebruikt worden in de Benelux en het noorden van Frankrijk. 

“Voor de financiering van onze voertuigen kiezen we steevast voor een systeem van financiële huur met een restwaarde van 16%. Op die manier moeten de voertuigen niet ingeschreven worden op de balans”, aldus Beeusaert. Het bedrijf heeft geen onderhoudscontract onderschreven omdat het over een eigen werkplaats beschikt, die volledig is uitgerust.