Geen tweede CMR nodig voor terugrijden lege container

In tegenstelling tot wat bepaalde inspecteurs zeggen, moet voor het vervoer van een lege container geen tweede CMR opgesteld worden. Dat stelde advocaat Jurgen Van Grasdorff tijdens de recente vergadering van het Antwerps Transportforum.

In zijn verslag van dit event rapporteert vakblad Truck&Business dat Van Grasdorff een proces in deze zin heeft gewonnen. Volgens hem zou deze uitspraak voor jurisprudentie kunnen zorgen.

“Wanneer een transporteur een transportopdracht van één van zijn klanten krijgt om aan kaai X in Antwerpen te laden, te gaan lossen in Düsseldorf en de lege container terug naar Antwerpen te brengen, gebeurt het vaak dat een inspecteur meent dat dit retourtraject een zending is en geen traject. Vertrekkende van dit principe eist hij een tweede CMR”, aldus Van Grasdorff. In geval van afwezigheid van de tweede CMR wordt een boete van 1.500 euro opgelegd.

Bijkomende dienst

“Wij vertrekken eerder van het principe dat het terugbrengen van de lege container een bijkomende dienst is die de vervoerder levert aan zijn klant”, aldus Van Grasdorff aan Truck&Business.

Volgens de advocaat heeft hij een proces in die zin gewonnen, dat voor jurisprudentie zou kunnen zorgen.

Wel is het zo dat de vervoerders die zo’n boete kregen, de financiële schade alleen nog kunnen vermijden indien ze kozen voor een betaling via consignatie. Indien de boete met onmiddellijke inning is betaald, is het jammer genoeg te laat, zei Van Grasdorff.