DB Schenker Logistics en GLS sluiten Europawijd partnership

Nadat eerder deze week bekend raakte dat DB Schenker met de hulp van GLS in het pakjessegment actief wil worden, zijn nu de krijtlijnen van hun overeenkomst bekendgemaakt. Ze sluiten een Europawijd strategisch partnership dat begin 2016 ingaat.

Als gevolg van het partnership kan GLS zijn vrachtactiviteiten uitbreiden, terwijl DB Schenker Logistics een Europawijde parceldienst kan aanbieden. De overeenkomst is niet-exclusief.

“Vrachtklanten vragen steeds meer naar parceldiensten”, zegt CEO Rico Back van GLS Group (links op de foto). “We werken al met verschillende vrachtvervoerders en netwerken samen, ook met DB Schenker Logistics op nationaal vlak. Door de ondertekening van het samenwerkingsakkoord trekken we die samenwerking nu door naar heel de Europese economische zone.”

GLS is met zijn parceldiensten actief in 37 Europese landen. “We hebben tevens onze eigen vrachtnetwerken in België en Nederland, maar er zijn klanten in andere landen die via ons ook paletten en andere vracht willen vervoeren. Daarom is de niet-exclusieve overeenkomst, waarbij DB Schenker Logistics zal instaan voor de stukgoedzendingen, een ideale oplossing voor onze klanten”, besluit Back.

All-in-one

“De uitbreiding van ons productengamma beantwoordt aan de aanhoudende vraag van de klanten naar ‘all-in-one’ oplossingen. Onze klanten krijgen nu één logistieke partner die alle oplossingen kan aanbieden, van parcel tot deel- en volle ladingen”, zegt Ewald Kaiser, als lid van de raad van bestuur van Schenker AG verantwoordelijk voor Landtransport.

De overeenkomst met GLS is een aanvulling op de eigen parceldiensten van DB Schenker Logistics in Zweden, Noorwegen, Finland en Polen. Het zal de parceldiensten aanbieden aan zijn corporate klanten in Europa onder zijn eigen naam. “Om een naadloze dienstverlening te bieden in de 40 landen waar we actief zijn, was een partner met een aangepast pakjesnetwerk nodig en met GLS hebben we een sterke partner gevonden”, aldus Kaiser.

DB Schenker Logistics zal normaal gezien de pakjes samen met het stukgoed ophalen bij de klanten. GLS zal zorgen voor het verdere transport en de aflevering bij de eindklant.