Binnenvaarttrafiek in Vlaanderen op recordkoers

In de eerste vier maanden van het jaar is goederenvervoer met de binnenvaart op de Vlaamse waterwegen met 7,1% gegroeid tot 23,9 miljoen ton. Als die trend zich doorzet, wordt 2017 een recordjaar.

Het binnenvaartvervoer op de Vlaamse waterwegen groeide vorig jaar al voor het zevende jaar op rij en die trend lijkt zich ook dit jaar door te zetten. De positieve evolutie geldt voor alle vaarwegen en weerspiegelt zich ook in het aantal vervoerde containers. Sinds januari werden in totaal al 265.000 containers vervoerd. Op jaarbasis kan dat volgens waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg een absoluut recordjaar opleveren.

ABC-as

De sterkste groei werd genoteerd op de ABC-as (Antwerpen-Brussel-Charleroi) met het Zeekanaal Brussel-Schelde en het Kanaal naar Charleroi. Daar groeide het binnenvaartvervoer met 13,5% tot 3,9 miljoen ton. De trafiek via het Zeekanaal naar de haven van Brussel zat vorig jaar al in de lift. Daarnaast zijn er ook de containerterminals langs het Zeekanaal in Willebroek en Vilvoorde die hun steentje bijdroegen.

Albertkanaal

In absolute cijfers blijft het Albertkanaal de belangrijkste Vlaamse waterweg. In de eerste vier maanden steeg de trafiek er met 9,5% tot 13,3 miljoen ton. Het containervervoer via het Albertkanaal groeide met bijna 7%. Daarvoor tekenen de terminals van GCT in Deurne, BCTN in Meerhout en Antwerp East Port in Grobbendonk. Daarbij komt nog het containerverkeer vanuit de Antwerpse haven richting Luik.

Bovenschelde

Op het vaarnet van de Boven-Schelde springt voornamelijk de forse stijging in het containervervoer (+20%) in het oog. Ook op de Ringvaart rond Gent groeide het containervervoer sterk met 13,1%. Of dit te maken heeft met de groeiende containertrafiek richting Noord-Frankrijk kon men bij waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg niet bevestigen. Zowel Contargo als Logiseine (sinds begin dit jaar) onderhouden regelmatige containerdiensten tussen Noord-Frankrijk en de haven van Antwerpen.

Koen Heinen