Binnenvaartcongestie: “Operatoren moeten hand in eigen boezem steken”

Binnenvaartoperator Nedcargo overweegt een congestietoeslag na de binnenvaartproblemen op de terminals in Rotterdam en Antwerpen. Volgens Gunther Ginckels van Seasc4u is de sector evenwel mee oorzaak van de malaise.

In een reactie op de mogelijke invoering van een congestietoeslag door Nedcargo verwijst Ginckels van het consultancybureau Seasc4u op de grote uitdagingen voor de containerterminals. “In het geval van MPET zijn er 830 barge calls per maand of gemiddeld 27 per dag. Daarvan hebben drie op vier binnenschepen minder dan vijftig containers te behandelen. Bijna een op twee zelfs minder dan twintig laad-/loscontainers. Als we met aan- en afmeren voor elk binnenschip 2,5 uur rekenen dan heeft MPET gemiddeld constant 250 meter kadecapaciteit nodig om deze te behandelen”, zegt Ginckels.

Volgens hem blijft de kadecapaciteit een knelpunt. “De kademuurcoördinatie is nog niet goed. Er is ruimte, maar vorig weekend bij het bezoek aan de ‘Madrid Maersk’ werden er op de terminal van MPET geen binnenschepen behandeld terwijl ik van een binnenschipper verneem dat hij drie dagen moet wachten. Hoe zit het dan met de 24/7-afhandeling”, vraagt hij zich af.

Bij DP World bevestigt men dat de problemen in het Pinksterweekend het gevolg waren van een tijdelijke maatregel. Volgens andere (binnenvaart)bronnen zouden de problemen evenwel acuter zijn dan men laat uitschijnen.

Binnenvaartoperatoren

De binnenvaartoperatoren gaan volgens Ginckels ook niet vrijuit. “De fragmentatie, de belading van binnenschepen vanuit een eenzijdig efficiëntieperspectief van de bargeoperatoren die niet enkel de schepen maar ook de inlandterminals beheren, is mee de oorzaak van de malaise”, benadrukt hij. “Sommige operatoren laden een lichter met containers voor vijf verschillende terminals in Antwerpen. Daarnaast bevrachten ze tonnage die niet afgestemd is op de behoefte van de trafieken”, gaat hij verder.

Reële kosten

“De zeeterminals moeten de moed hebben om de reële kosten van de huidige binnenvaartoperaties naar voor te schuiven. Dat zal de sector dwingen om de inefficiënties aan te pakken en met nieuwe, innovatieve samenwerkingsmodellen te werken die op het einde van het verhaal de ganse logistieke binnenvaartketen werden aantrekkelijk en werkbaar maken. Alle stakeholders moeten in staat zijn om op langere termijn te denken en de wil hebben om voor iedereen werkbare structuren en operaties op te zetten. Ze moeten allemaal rond de tafel gaan zitten”, zegt hij.

Ginckels verwacht dat met de vakantieperiode in aantocht nog meer problemen door een tekort aan havenarbeiders. Op de RWG-terminal in de haven van Rotterdam worden ondertussen geen schepen meer behandeld met minder dan tien containers. “Dit is een goede beslissing”, besluit Ginckels.

Koen Heinen