VIL-project ‘Crowd Logistics’ gestart

Het VIL is zopas gestart met het vrij controversieel project Crowd Logistics. Daarin worden de mogelijkheden van pakjesleveringen door particulieren en semi-professionelen onderzocht. Tien logistieke dienstverleners en verladers nemen deel.

Trends zoals peer-to-peer, netwerken en deeleconomie zouden een grote invloed op de logistieke sector kunnen hebben. Er verschijnen nieuwe vormen van logistiek waarbij particulieren of semi-professionelen worden ingezet voor het transport van goederen. Het project ‘Crowd Logistics’ van het VIL heeft dan ook tot doel de sector klaar te stomen voor deze disruptieve trend.

Vorige maand heeft het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) het project uit de doeken gedaan, maar nu is het effectief van start gegaan met tien bedrijven. Deze zijn: BD myShopi, Bringme, DHL Express, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble en Trimble.

Businessmodellen

Binnen het project ‘Crowd Logistics’ wil het VIL onderzoeken via welke businessmodellen het inzetten van particulieren en semi-professionals voor de bezorging van pakketjes economisch haalbaar kan gebeuren.

Daarbij zal een antwoord gezocht worden op een aantal vragen: wat zijn de wettelijke gevolgen (onder andere productverantwoordelijkheid)? Hoe valt het te integreren in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? Dat zal gebeuren via concrete return on investment-berekeningen, impactanalyses en ook praktijktesten zowel voor B2B- als B2C-toepassing zoekt het VIL de antwoorden.

Omstreden

Net als andere voorbeelden van deeleconomie, zoals Uber en airbnb, is crowd logistics niet zonder controverse, erkent het VIL. Particulieren voeren immers een dienst uit zonder dat zij onderworpen worden aan vergunningen, sociale regels, verzekeringen, en noem maar op.

Volgens Liesbeth Geysels, algemeen directeur bij het VIL, mag de sector zeker de ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen. “Met dit project willen we ervoor zorgen dat onze bedrijven ten minste voorbereid zijn indien crowd logistics doorbreekt. We willen hen de opportuniteiten van crowd logistics aantonen, in plaats van de bedreigingen”, zegt ze.