Londen bant tienduizenden trucks "om fietsers te beschermen"

De ‘mayor’ van Londen werkt aan een omstreden plan om trucks te rangschikken naargelang de veiligheid voor fietsers. Londen zal tegen 2020 verboden terrein zijn voor zo'n 35.000 trucks. Lode Verkinderen (TLV) heeft alvast grote twijfels over het plan

De nieuwe burgemeester van Londen, Sadiq Khan – zelf een regelmatige fietser – wil de vrachtwagens in zes categorieën onderverdelen naargelang hun uitzicht vanuit de cabine. De vrachtwagens met het meeste risico op dodehoekongevallen zouden nul sterren krijgen, de meest veilige vijf sterren.

De nulsterrenvrachtwagens zouden in Londen al in 2020 niet meer mogen rijden. Vanaf 2024 zullen alle trucks geweerd worden die niet minstens drie sterren hebben.

Sadiq Khan zegt dat dit plan nodig is om het aantal dodelijke verkeersongevallen met fietsers te doen dalen. De laatste twee jaar waren trucks betrokken bij 23% van de dodelijke ongevallen met voetgangers en bij 58% met fietsers. Vrachtwagens vertegenwoordigen slechts 4% van het aantal in de hoofdstad afgelegde kilometers.

De afgelopen jaren zijn er al tal van maatregelen genomen door het stadsbestuur en verkeersbedrijf Transport for London, zoals het verplicht installeren van bijkomende spiegels op de vrachtwagens. Die maatregelen worden door de Metropolitan Police effectief gecontroleerd. Toch doen zich nog altijd ongevallen voor.

Daarom wil Kahn nu een ‘Direct Vision Standard’ invoeren, waarvan hij zegt dat het de eerste keer in de wereld dat dergelijke normen worden uitgedokterd. Hij zegt dat transportoperatoren zo aangemoedigd zullen worden om hun trucks te upgraden zodat er minder dode hoeken overblijven of, wanneer het niet kan, ze uit het verkeer te halen.

Demonisering

De Britse wegvervoerdersfederatie Road Haulage Association is niet te spreken over de plannen. CEO Richard Burnett zei in een reactie dat het voorstel “nutteloze regels oplegt aan de sector”. Volgens hem "demoniseert" Kahn de trucks, terwijl ze een essentiële rol spelen in de Londense economie.

“Wij willen een gebalanceerd debat. Wij zijn niet overtuigd dat deze maatregelen werkelijk zullen bijdragen tot een oplossing van het probleem, dat veel verder gaat dan een kwestie van zicht alleen”, zegt hij.

Grote twijfels

Bij Transport en Logistiek Vlaanderen heeft men al meer dan vijftien jaar veel ervaring en kennis opgebouwd over de dodehoekproblematiek. Ze organiseert al jaren sensibiliseringscampagnes in de Vlaamse scholen onder het motto ‘Veilig op Weg’. Flows vroeg dan ook een reactie aan secretaris-generaal Lode Verkinderen.

“In Nederland en België heeft men al zeer veel onderzoek geleverd naar de oorzaken van de dodehoekongevallen en de wijze waarop men hierop kan inspelen. Uit dat onderzoek blijkt dat er een samenspel moet zijn van drie verschillende maatregelen: deze zijn de technologie – spiegels, camera’s, en dergelijke – de (weg)infrastructuur en educatie van zowel de chauffeurs als die van de fietsers”, aldus Verkinderen.

Hij heeft dan ook grote twijfels over de effectiviteit van het Khans plan, omdat het uitsluitend mikt op de technologie. “Nu al zijn dodehoekspiegels verplicht door Europa en toch zijn er nog steeds ongevallen. Wij hebben tientallen mensen gezien die met innovaties afkwamen die het probleem zouden oplossen, maar tot op vandaag was er geen doorslaggevende bij. Er zijn blijkbaar systemen op komst (zoals de Side Assist-radarsysteem van Mercedes-Benz, red.) die een vooruitgang kunnen betekenen, maar die zullen niet voor drie tot vier jaar beschikbaar zijn op nieuwe trucks. Ik zie de transporteurs in Londen tegen dan niet hun hele vloot inrichten”, zegt hij.

Ook betreurt hij dat de Londense burgervader een eigengereide oplossing uitdoktert. “Door de Brexit zal dat natuurlijk minder een rol spelen, maar als elke grote stad met eigen regels afkomt, is dat geen vooruitgang”, klinkt het tot slot.