Logistieke kosten maken omnichannelverkoop vaak niet interessant

De keuze van bedrijven om in te stappen in het omnichannelverhaal is niet noodzakelijk de beste. De kosten van de nodige logistieke integratie kunnen zeer hoog zijn en leiden niet noodzakelijk tot een omzetstijging, blijkt uit een VIL-project.

Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dat kan leiden tot gemiste verkopen. Het project ‘Omni-channel logistiek’ van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek had dan ook tot doel te onderzoeken wat moet veranderen om succesvol te verkopen en wat de sleutelcomponenten zijn voor een goed geïntegreerde online en offline logistiek. Twaalf bedrijven werkten hieraan mee: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

De resultaten worden vandaag in Mechelen voorgesteld. “Daaruit blijkt dat omnichannel niet de heilige graal is. Het kostenplaatje dat aan een vlekkeloze logistieke integratie vasthangt kan erg hoog kan zijn en moet afgezet worden tegen de potentiële omzetstijging”, zegt Jan Merckx, die het VIL-project leidde.

Volgens hem is het verenigen van de online- en offlineverkoop niet eenvoudig omdat beide ketens verschillende karakteristieken hebben. “Denk alleen nog maar aan het pickingproces. Voor de onlineverkoop is dit op itemniveau, voor de offlineverkoop bijvoorbeeld per doos. Ook de verpakking moet aangepast worden om in deelzendingen te vertrekken en moeten voorraden realtime gekend en correct zijn”, verduidelijkt hij.

Logistieke kost tot zesmaal hoger

Het is met andere woorden niet eenvoudig om door de toenemende complexiteit de totale logistieke kosten onder controle te houden. Die complexiteit vloeit voor uit het feit dat de voorraad in de keten zich zowel bij de leveranciers, de eigen distributiecentra, de winkelpunten of ergens tussenin kan bevinden. Daarenboven moet rekening gehouden worden met de verschillende parallelle goederenstromen. “De logistieke kost kan oplopen tot het vijf- of zesvoudige van een klassieke aankoop in een winkelpunt”, stelt Merckx vast.

Moeilijke keuze

Het succes van een omnichannelstrategie hangt dan ook voor een groot deel af van de productcategorie en klanten die worden beoogd. Voor sommige retailers zoals Action en Primark, die bekend staan om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde bestedingen, is het nutteloos om aan omnichannel te beginnen. Hier gaan zaken als de kosten van verzending en verwerking van retouren te zwaar doorwegen.

Rekenmodel

Het VIL stelde daarom een rekenmodel op dat de logistieke kosten berekent en zo aangeeft welke omzetstijging nodig zal zijn om met een omnichannelstrategie rendabel te blijven. Dat model laat toe verschillende verkoopscenario’s (aankoop in de winkel, thuisbezorging, afhaalpunt …) te simuleren en de impact op de logistieke kosten na te gaan.

“Onze belangrijkste aanbeveling is doordacht te werk te gaan en steeds het risico van een gemiste verkoop af te wegen tegen de extra kosten”, is het besluit van Merckx.

Philippe Van Dooren