Kris Peeters bepleit Antwerpse zaak bij Cosco

Minister Kris Peeters heeft in China, in het kader van het 'One Belt, One Road'-forum, de belangen van de havens van Antwerpen en Zeebrugge bepleit. Bij een bezoek aan Cosco brak hij een lans voor het goede investeringsklimaat in de Antwerpse haven.

Het forum vond plaats op 14 en 15 mei in Beijing.Tijdens het forum bepleitte de minister de belangen van de havens in een werkgroep ‘Handel’ . Op bezoek bij rederij Cosco hield hij een pleidooi om te investeren in de haven van Antwerpen. Peeters was de dag voor het forum ook aanwezig bij de lancering van de treinverbinding tussen Daqing en de haven van Zeebrugge voor Volvo. Volgens het kabinet van de minister creëerde de aanwezigheid van de minister heel wat goodwill bij de Chinese vicepremier.

Kandidaat-investeerder

In zijn toespraak tijdens het Forum wees Peeters op de voortrekkersrol van België voor vrije, eerlijke en ongehinderde handel. Hij herinnerde aan de intentieverklaringen die vorig jaar ondertekend werden tussen een aantal Belgische bedrijven en de havens van Zeebrugge en Antwerpen enerzijds en Chinese partners anderzijds voor het ontwikkelen van logistieke samenwerking. Zo zou een logistieke speler uit Chengdu willen investeren in een Euraziatisch logistiek platform in de haven van Antwerpen. Voorlopig is daarover geen concreter informatie.

Peeters verwees ook naar investeringsovereenkomst tussen de EU en China die momenteel wordt onderhandeld. Die moet het makkelijker maken voor Europese en Chinese bedrijven om in elkaars landen zaken te doen. “Dit is een goede zaak, maar er is nog heel wat ruimte voor verbetering”, zei de minister, die daarmee volgens zijn kabinet onder meer doelde op een bedrijf als DEME dat moeilijk toegang krijgt tot de Chinese markt.

Hinderpalen

“We kunnen een heel performante spoorverbinding aanleggen. Die heeft echter geen zin zolang de administratieve en regelgevende hinderpalen niet weggewerkt zijn die ervoor zorgen dat goederen hun eindbestemming niet of met vertraging bereiken. Douaneprocedures en samenwerking tussen de douanediensten moeten transparanter zodat we de handel kunnen faciliteren, fraude kunnen tegengaan en de controles kunnen versterken”, zei Peeters.

Hij pleitte ervoor het 'One Belt, One Road'-platform prioritair om te vormen tot een transparant en inclusief platform met een brede participatie van zowel Aziatische als Europese bedrijven en met respect voor internationale standaarden en regels. “Logistiek is een zaak, maar connectiviteit heeft ook betrekking op andere sectoren zoals telecom, financiële diensten en energie”, zo benadrukte hij.

Tot slot wees Peeters op het duurzaamheidsaspect. “Ongehinderde goederenstromen zijn belangrijk, maar ze moeten ook duurzaam zijn, in lijn met de ‘UN 2030 Agenda for Sustainable Development’.

Koen Heinen