Inventarisdrones flinke stap dichterbij

Linde Material Handling heeft zopas de ‘Flybox’ inventarisdrone voorgesteld. Het Duitse bedrijf heeft een oplossing gevonden voor twee grote struikelblokken. Ook de Franse Hardisgroep is bijna klaar. In 2018 start de commercialisering.

Er wordt al een hele tijd geopperd dat de eerste logistieke toepassingen van drones zich niet in de pakjesleveringen situeren, maar in de warehouses. De verwachting is dat zij het wettelijk verplichte inventarisatieproces kunnen vereenvoudigen en daarbij tijd en kosten besparen. “Uit studies is gebleken dat bedrijven tot 8% van de geïnventariseerde voorraadwaarde moeten uitgeven aan (tijdelijk) personeel, formaliteiten en de aanschaf van hulpapparatuur. Tegelijkertijd leidt het handmatige telproces ook tot fouten in operaties, ongelukken of schade aan goederen en materiaal”, zegt Tobias Zierhut, hoofd Product Management Warehouse Trucks bij Linde.

Uit het recente VIL-project ‘Drones in de logistiek’ is niet alleen gebleken dat er vooralsnog helemaal geen businesscase bestaat voor pakjesleveringen, maar ook dat zelfs binnen de warehouses veel factoren in de weg staan. Ook bij H.Essers heeft men inventarisdrones getest, maar volgens CIO Erik Lamoral zijn er nog veel uitdagingen. De positionering is moeilijk omdat een warehouse een kooi van Faraday is, waardoor GPS niet werkt. Verder is de batterijcapaciteit (soms maar 15 minuten) te gering en er treden vaak turbulenties op, bijvoorbeeld als een lege plaats wordt voorbijgevlogen. Daardoor kan de drone uitwijken of zelfs tegen de rekken botsen. Ook het volledig autonoom vliegen blijkt nog moeilijk te verwezenlijken.

Flybox

Op de LogiMAT vakbeurs stelde Linde Material Handling de Flyboxdrone voor, gezamenlijk ontwikkeld met de Franse robotiseringsspecialist Balyo. Ze zeggen dat ze een oplossing gevonden hebben voor de twee grootste uitdagingen: de batterijcapaciteiten en de plaatsbepaling zonder GPS-ontvangst.

“Het innovatieve aan deze uitvinding is dat we gebruik maken van de drone samen met een autonome industriële truck. De ‘Flybox’ wordt namelijk begeleid door een geautomatiseerde Lindestapelaar. De twee producten zijn daarbij met elkaar verbonden via een transformator en een zelfinstellende kabel. Die laatste wordt gebruik voor de elektrische voeding en dankzij de geonavigatie van de AGV weet het systeem altijd exact waar de drone zich bevindt: De stapelaar verzendt de oppervlaktecoördinaten, terwijl een hoogtesensor in de drone de hoogte doorgeeft”, legt Zierhut uit.

Samen met AGV

De ‘Flybox’ is zo’n 50 cm breed en beschikt over zes rotoren, een camera, een barcodescanner en een afstandsmeter. Bij elk rek vliegt hij langzaam omhoog om daarbij foto’s te nemen van elke opslaglocatie voor palletten, alsook om de barcodes te lezen. Eens dit van onder tot boven gebeurd is, vliegt de drone samen met de stapelaar op de grond naar het volgende rek, om vervolgens het proces opnieuw te beginnen maar dan van boven naar onder. Bij de volgende rij zal de drone dan opnieuw in omgekeerde richting te werk gaan, tot elke rij is afgewerkt. Per rek worden alle gegevens opgeslagen en automatisch naar de computer verzonden. Daarop worden dan alle gegevens verzameld, waardoor op elk moment de positie, de barcode en de foto opgevraagd kunnen worden.

Linde Material Handling wil de drone in de toekomst als extra optie bij de geautomatiseerde MATIC-voertuigen aanbieden. Dat is evenwel niet voor meteen. Volgens een woordvoerder van Motrac, de invoerder in België van het Duitse merk, gebeurt de commercialisering “ten vroegste in 2018”.

Hardis

Een andere belangrijke speler die bijna klaar is met een inventarisdrone, is het Franse Hardis Group. Sinds een jaar voert het praktijktesten uit met de ‘Eyesee’ in een warehouse van FM Logistic. Hiervoor werkt het samen met Squadrone Systems, een ontwikkelaar van autonoom vliegende drones.

Oorspronkelijk wou Hardis zijn Eyesee in de loop van dit jaar in de markt zetten, maar het moest het concept wijzigen op basis van de bevindingen bij FM Logistic. Op de vakbeurs SITL toonde Hardis het nieuwe toestel. Zo zijn de rotors van zes tot vier teruggebracht en zijn ze ingekapseld. Vermoedelijk is deze aanpassing bedoeld om het probleem van de turbulenties op te lossen dat ook bij H.Essers werd vastgesteld. Ook is de drone beter beveiligd tegen schokken. Het is nog onduidelijk of de drone verbonden is met een elektrisch voedingskabel.

Hardis zegt dat dit jaar nog een twintigtal Eyeseedrones te willen verkopen aan klanten voor de finale tests. De commercialisering zelf zou eveneens in de loop van 2018 gebeuren.

Geodis

Nog in Frankrijk werkt de logistieke groep Geodis met Delta Drone aan een eigen oplossing. Die heeft iets weg van die van Linde: ook hier wordt een (weliswaar dedicated) AGV gebruikt voor de verplaatsing en een voedingskabel voor de elektrische voeding en de dataoverdracht.

Philippe Van Dooren