Carriers beginnen Suez en Panamakanaal te mijden

Hanjin, China Shipping en UASC laten een aantal schepen op de terugreis van Noord-Europa naar het Verre Oosten nu via de zuidelijke Kaaproute varen omdat het hen enkele honderdduizenden dollar goedkoper uitkomt.

In tijden van lage tarieven bekijken de carriers alle mogelijkheden om hun kosten te drukken. Een passage van Suez neemt een behoorlijke hap uit het budget. Omvaren langs Zuid-Afrika betekent een grote omweg, maar omdat de bunkerkosten fors gedaald zijn (naar 130 dollar per ton) is het niet meer zo duur om sneller te gaan varen langs die langere route.

Momenteel stomen de 13.102 teu grote ‘Hanjin Blue Ocean’ en ‘Hanjin America’ uit de NE6 Service (foto) van de CKYHE Alliance via Kaap de Goede Hoop terug naar het Verre Oosten aan een snelheid van ongeveer 21 knopen. Ook de ‘Al Zubarra’ (19.870 teu) van UASC en de ‘CSCL Arcticwww. Ocean’ (18.890 teu) uit een Far East loop van Ocean Three nemen volgens de Franse databank Alphaliner momenteel de Kaaproute.

Dat gebeurt voorlopig alleen in oostelijke richting omdat de volumes in die richting kleiner zijn en de lading vaak veel minder tijdsgevoelig is.

Panamakanaal

Voor diensten tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika via Suez wordt er inmiddels op een nog veel grotere schaal eastbound via Zuid-Afrika gevaren. Ook het Panamakanaal verliest omzet, want twee diensten van CKYHE die vanuit de Far East door Panama naar de oostkust van de VS gaan, keren momenteel via de Kaap naar het Verre Oosten terug. Hetzelfde geldt voor de PEX2 Service van CMA CGM, China Shipping en Hapag-Lloyd met twaalf panamax-schepen van 4.250 tot 5.078 teu.

Volgens de Deense consultant SeaIntel kan 380.000 dollar per reis bespaard worden indien er via de Kaap de Goede Hoop van New York naar Shanghai teruggekeerd wordt. Op jaarbasis kan de besparing per dienst dus bijna 20 miljoen dollar bedragen.

Verleiding

Het omzetverlies voor het Suezkanaal komt vlak na de miljardeninvestering om de capaciteit van deze vaarweg fors uit te breiden. Verwacht wordt dan ook dat de tolgelden op korte termijn verlaagd zullen worden, wat overigens vaker gebeurt wanneer de olie- en bunkerprijzen dalen.

Een dergelijke verlaging zal ook nodig blijken om te vermijden dat carriers op termijn ook in de verleiding zouden komen om hun westbound verkeer om te leiden. Heel wat carriers hebben overigens ultra large container ships (ulcs) op overschot om zo’n langere trip mogelijk te maken zonder frequentieverlies.