Belgische carlifter maakt lossen defecte wagens veiliger

Nieuws, Douane
Michiel Leen

De Safe Car Lifter van HEGO moet het lossen van defecte wagens uit roroschepen veiliger en gemakkelijker maken. Grimaldi Lines, dat  Zeebrugge en Antwerpen aandoet met autotransporten, klopt bij de Antwerpse metaalbouwers aan op zoek naar een oplossing. Vandaag zorgt een defecte wagen aan boord van een schip voor extra werk en bijkomende veiligheidsrisico’s: onder de wielen van de wagen moeten ‘dolly’s’ (plateaus met wieltjes, red.) geschoven worden, waarna een ander voertuig de auto de wal op duwt. Veel controle bij eventueel bochtenwerk heb je dan niet. Of er komt een wagen met een platform en een takel aan te pas. 

Time is money 

De Safe Car Lifter doet dat anders. De machine heeft een U-vormige constructie die als een soort tang de wagen optilt. Het voertuig wordt bij de vier wielen opgetild, waarna de constructie, met de auto veilig in haar greep, door een ander havenvoertuig wordt versleept naar de kade. “Auto’s met panne kosten tijd en geld aan boord van zo’n roroschip”, weet Maurits Herbosch, manager bij Hego. “Grimaldi heeft ons gecontacteerd om een oplossing te bedenken. Onze ingenieurs hebben op vijf maanden tijd deze oplossing bedacht.”

Zeebrugge, Afrika, Italië 

Op de Zeebrugse ICO-terminal zijn momenteel twee Safe Car Lifters in gebruik. Grimaldi heeft volgens Herbosch al bestellingen voor vijf extra exemplaren geplaatst voor de Afrikaanse en Italiaanse autoterminals van de groep. Herbosch voegt toe dat de machine ook kan worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld door remmen en ophanging toe te voegen. 

Interesse van Tesla 

De Safe Car Lifter tilt wagens met een gewicht tot drie ton, van kleine stadswagentjes tot hele minibussen. En mocht u soms denken dat zo’n machine enkel geschikt is om zieltogende autokarkassen naar hun laatste exportrustplaats te brengen, dan kan Herbosch nog meegeven dat Tesla al interesse heeft in het systeem. “Een elektrische auto die niet opgeladen is, moet ook van boord raken”, weet Herbosch. “Ze hebben nu op verschillende terminals technici in dienst die permanent op post zijn om zulke wagens ter plekke te depanneren. Als je de wagens van boord kunt tillen, hoef je niet constant een technicus stand-by te hebben.” Een tijd- en kostenbesparend argument waar de Elon Musks van deze wereld vast oren naar hebben. 

Michiel Leen 

Belgische carlifter maakt lossen defecte wagens veiliger – Flows

Belgische carlifter maakt lossen defecte wagens veiliger

Nieuws, Douane
Michiel Leen

De Safe Car Lifter van HEGO moet het lossen van defecte wagens uit roroschepen veiliger en gemakkelijker maken. Grimaldi Lines, dat  Zeebrugge en Antwerpen aandoet met autotransporten, klopt bij de Antwerpse metaalbouwers aan op zoek naar een oplossing. Vandaag zorgt een defecte wagen aan boord van een schip voor extra werk en bijkomende veiligheidsrisico’s: onder de wielen van de wagen moeten ‘dolly’s’ (plateaus met wieltjes, red.) geschoven worden, waarna een ander voertuig de auto de wal op duwt. Veel controle bij eventueel bochtenwerk heb je dan niet. Of er komt een wagen met een platform en een takel aan te pas. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login