Zes extra waterbussen als wapen tegen Antwerps fileprobleem

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Het aanbod van de Waterbus in Antwerpen wordt gevoelig uitgebreid, meldt het Havenbedrijf Antwerpen vanochtend. Er komt dit najaar een noordelijk traject dat het havengebied bedient, begin volgend jaar aangevuld met een traject over het Albertkanaal. Tot nu toe voer de Waterbus enkel in zuidelijke richting, vanaf het Steen tot in Hemiksem. De vloot verdrievoudiigt in aantal: de drie huidige Waterbussen krijgen het gezelschap van zes nieuwe schepen.  

Sint-Anneke

Het noordelijke traject vertrekt aan het Steenplein en doet op Linkeroever het Sint-Annastrand aan, de Scheldedijk en de Ketenislaan. Volgens havenschepen Marc Van Peel komt het noordelijke traject vooral tegemoet aan de mobiliteitsproblemen die pendelaars tussen de beide Scheldeoevers vandaag ondervinden.

“Voor het nieuwe noordelijke traject legt DeWaterbus minder lange afstanden af, maar ze zal op termijn tot vier keer de oversteek maken tussen linker- en rechteroever”, laat de schepen optekenen. “Het traject moedigt mensen aan om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief. De Schelde is immers een onderbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we, gezien de prangende mobiliteitsproblematiek, optimaal zullen gebruiken.” Om de verbinding te verzekeren worden drie extra Waterbussen besteld.

Wijnegem-Havenhuis

Begin volgend jaar wordt dan een Waterbustracé over het Albertkanaal gelanceerd. Bedoeling is de mobiliteit te verbeteren in de filegevoelige gemeenten ten oosten van de stad. De route zal halt houden aan de brug van de Houtlaan in Wijnegem, aan de monding van het Kempisch kanaal in Schoten en een tijdelijke halte is gelegen aan de fietsbrug van de Ijzerlaan. Aan het Havenhuis ligt de eindhalte van deze oostelijke lijn. Opvallend: de drie schepen die deze dienst zullen uitvoeren, zullen elektrisch varen, mogelijk door de lagere vaarsnelheid en zwakkere stroming op het kanaal.

Volwaardig alternatief

”Gezien de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen zoeken wij naar alternatieve en duurzame oplossingen om de bereikbaarheid van de haven te verhogen en zo onze bijdrage te leveren aan het ontlasten van het overbelaste wegennet rond Antwerpen”, zegt topman van het Havenbedrijf Jacques Vandermeiren. “De Waterbus is daar een voorbeeld van, net zoals de dit jaar opgestarte Fietsbus. Door de uitbreiding van het aanbod aan alternatieve vervoersmodi kunnen wij mensen die in de haven werken meerdere, volwaardige woon-werkalternatieven bieden.”

De Waterbus kan op haar zuidelijke traject rekenen op een gemiddelde van 1.000 gebruikers per dag, becijfert het Havenbedrijf. Volgens het kabinet-Van Peel zullen de Waterbussen ook op het nieuwe traject om het halfuur varen. Over het prijskaartje van de uitbreiding kon het Havenbedrijf vanochtend nog niets zeggen.

Michiel Leen

Zes extra waterbussen als wapen tegen Antwerps fileprobleem – Flows

Zes extra waterbussen als wapen tegen Antwerps fileprobleem

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Het aanbod van de Waterbus in Antwerpen wordt gevoelig uitgebreid, meldt het Havenbedrijf Antwerpen vanochtend. Er komt dit najaar een noordelijk traject dat het havengebied bedient, begin volgend jaar aangevuld met een traject over het Albertkanaal. Tot nu toe voer de Waterbus enkel in zuidelijke richting, vanaf het Steen tot in Hemiksem. De vloot verdrievoudiigt in aantal: de drie huidige Waterbussen krijgen het gezelschap van zes nieuwe schepen.  

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login