Stiptheid Azië-Europaroute piekt in tweede kwartaal

De lijnvaart presteerde in het tweede kwartaal beter wat stiptheid betreft. Gemiddeld kwam 76,5% van de containerschepen op tijd aan, berekende marktanalist SeaIntel. Op de route tussen Azië en Noord-Europa viel een topscore te noteren.

In het eerste trimester lag de stiptheidsgraad niet hoger dan 69,6%. Tegenover het tweede kwartaal van 2014 was een verbetering van 1,8% te zien. SeaIntel baseert zijn berekening op gegevens met betrekking tot bijna 34.400 aanlopen.

Alle carriers uit de top 20 deden het beter dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Hamburg Süd noteert de kleinste vooruitgang, maar presteert met zijn zesde plaats in de rangschikking (ex-aequo met Evergreen) en een stiptheid van 80,5% zeker niet slecht. In het eerste kwartaal stond de Duitse operator wel nog samen met Maersk Line op kop.

MOL is koploper

Het beste rapport is ditmaal voor MOL (83,5%), APL (83,3%) en Wan Hai (82,9%). Onder de grote jongens in de sector doet Maersk Line (vierde met 82%) het beter dan CMA CGM (77,4%) en MSC (71,3%).

De beste resultaten op het stuk van stiptheid tekende SeaIntel op voor de route tussen Azië en Noord-Europa. Met niet minder dan 93,8% haalde die route het hoogste kwartaalcijfer sinds 2011. Op de route tussen Azië en de Middellandse Zee klom de stiptheidsgraad naar een piek van 87,7%. Daar maakten Wan Hai, Maersk Line en MSC de top 3 uit.