Shortsea Awards voor Wienerberger en Flows

Bij de vierde uitreiking van de Shortsea Awards zijn Wienerberger én Flows in de prijzen gevallen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts reikte de prijzen uit op de beurs Transport & Logistics, die vandaag in Antwerpen van start ging.

De eerste prijs die Weyts uitdeelde was de Shortsea Ambassador Award, die dit jaar naar Flows ging. De prijs gaat naar een persoon of organisatie die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de promotie van shortsea shipping als transportmodus. Flows werd genomineerd voor zijn berichtgeving over alles wat met kustvaart te maken heeft, en hoofdredacteur Stefan Verberckmoes nam de Ambassador Award in ontvangst (eerste foto).

Daarna maakte Weyts de winnaar van de Shortsea Award 2015 bekend voor in Vlaanderen gevestigde bedrijven die genomineerd werden op basis van hun motivering om shortsea te gebruiken voor hun transporten. Er waren zeven genomineerden, waaronder staaldraadproducent Bekaert, recyclagebedrijf Metallo Chimique, opleggerproducent Van Hool, terminaluitbater DD Shipping, feeder- en lichteroperator PortConnect en logistiek dienstverlener Scanfor.

38 miljoen stenen in 2014

De prijs ging uiteindelijk naar de laatste uit het alfabet, Wienerberger. Deze verlader besloot begin vorig jaar om het grootste deel van zijn bakstenenuitvoer van België naar Groot-Brittannië niet langer op vrachtwagens te zetten die gebruik maken van de veerdiensten naar het VK, maar daarvoor kustvaarders in te leggen. De producent van bouwmaterialen ging in zee met Fast Lines en Van Moer Stevedoring, wiens terminal in Vilvoorde (tweede foto) omwille van zijn centrale ligging ten opzichte van verschillende fabrieken van de groep als laadpunt dienst ging doen.

De cijfers op het rapport van Wienerberger ogen fraai: vorig jaar gingen 45 coasters niet minder dan 38 miljoen stenen laden in Vilvoorde, goed voor om en bij 95.000 ton en 71.300 palletten. “Het equivalent van ongeveer 3.500 vrachtwagens”, benadrukt Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen.

Groeiend volume en aantal stromen

Die trafiek ging dit jaar verder omhoog: in de eerste acht maanden zette Wienerberger al bijna 65.000 ton in Vilvoorde op het schip. Daar kwamen al 32 coasters bij kijken. Bovendien vertrokken dit jaar ook coasters al zes coasters vanuit Oostende naar Hull en Goole met elk gemiddeld zowat 2.050 ton gevelstenen uit de productievestigingen van Kortemark en Péruwelz. Met de drie nog geplande afvaarten zal het volume vanuit Oostende dit jaar zo’n 20.000 ton bedragen.

Wienerberger heeft de smaak blijkbaar te pakken. Begin juli vertrok een eerste coaster van Fast Lines richting Sint-Petersburg met 2.070 ton gevelstenen op pallets uit de fabrieken van Beerse, Lanaken en Péruwelz. Voorlopig zijn nog drie à vier bijkomende verschepingen voorzien. Als die test positieve resultaten oplevert, komt ook de trafiek naar Rusland in aanmerking voor de shift naar shortsea.

Volgend jaar gaat de groep nog een andere stap verder, want dan zal ook het voortransport naar Vilvoorde vanuit de vestiging van Wienerberger in Beerse voor het overgrote deel over het water lopen.

Breder waaier

De zeven genomineerden voor de Shortsea Award waren afkomstig uit verschillende sectoren. Die brede waaier noemde Weyts een weerspiegeling van het grote aantal soort bedrijven dat een beroep doet op shortsea en van het brede pallet van goederen die in aanmerking komen voor een shift naar het water.

De uitgereikte awards werden gemaakt door kunstenaar Dirk Denoyelle (midden op de vierde foto), die daarna nog even poseerde met Veronique Dedecker van Flows en Luc Felix van Wienerberger. (JLV)