Rickmers-Linie overgenomen door het ambitieuze Zeaborn

Rickmers-Linie, een van de belangrijkste klanten van de Antwerpse haven in het multipurpose segment, is overgenomen door het Duitse Zeaborn. De eigen kantoren, zoals dat in Antwerpen, blijven behouden.

De overname heeft betrekking op alle activiteiten en activa van de Rickmers-groep in het segment van conventioneel stukgoed, zware ladingen en project cargo. MCC Marine Consulting & Contracting legt zich van zijn kant toe op bunkering en chartering.

De transactie, die nog het fiat van de bevoegde overheden moet krijgen, vertaalt zich in een niet onbelangrijke consolidatie in het multipurpose (MPP) gebeuren, dat net als de andere segmenten in de scheepvaart moeilijke tijden kent. In die sector is Rickmers-Linie, dat medio vorig jaar zelf NPC Projects had overgenomen, een gevestigde waarde.  

Merknaam en netwerk behouden

Zeaborn neemt het hele netwerk van Rickmers in die branche over, inclusief het internationaal kantorennetwerk, management, personeel en chartervloot. Het mag voor die bedrijvigheid ook de merknaam Rickmers-Linie blijven gebruiken.

In totaal groeit de Duitse groep zo naar 200 werknemers en een vloot van een vijftigtal multipurpose schepen. Hun draagvermogen schommelt tussen 7.500 en 30.000 ton en hun eigen hefvermogen loopt op tot 700 ton.

Hoeveel Zeaborn voor Rickmers-Linie, NPC Projects en MCC heeft neergelegd, willen de partijen niet kwijt. Bertram Rickmers behoudt in de vennootschap die deze activiteiten zal overkoepelen, een participatie van ongeveer 25% via een eigen maatschappij. De Rickmers-groep blijft daarnaast actief als eigenaar en beheerder van schepen.

De overname zal naar verluidt geen impact hebben op personeel, routenetwerk of chartervloot.

Zeaborn

Zeaborn zag pas in 2013 het licht. De jonge groep steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en spreekt van een “nieuwe mijlpaal” in zijn ontwikkeling. Rickmers-Linie brengt Zeaborn diensten die de belangrijkste markten wereldwijd verbinden. NPC Projects is in de ogen van de overnemer “het perfecte verlengstuk” van zijn eigen trampingactiviteiten.

“Met deze unieke combinatie zijn we nu in staat onze klanten een nog meer op maat gesneden dienstverlening te bieden”, zegt Ove Meyer, een van de managing partners van Zeaborn.

“Rickmers-Linie krijgt nieuwe, krachtige aandeelhouders die hun voetafdruk in het MPP-segment wil vergroten. Met Zeaborn hebben we de juiste partners om een actieve rol tespelen in de consolidatie van de zwarelading- en multipurpose sector in de moeilijke markt die we vandaag kennen”, verklaart Ulrich Ulrichs, ceo van Rickmers-Linie.

Verdere groei

De overname is voor Zeaborn slechts een etappe in zijn expansie. De groep wil uitgroeien tot een van de grote jongens in de MPP-business en op termijn over een vloot van een honderdtal schepen kunnen beschikken, geeft woordvoerder Holger Römer aan.

Römer sluit bijkomende overnames om die doelstellingen te bereiken geenszins uit. “Maar we leggen ons daarvoor geen druk op. We zien wel of zich de juiste opportuniteiten voordoen.”

Zeaborn plaatste overigens ook bestellingen voor nieuwe schepen. In de nagestreefde mix zou eigen tonnage goed moeten zijn voor zowat een derde van de vloot. Een ander derde is voor langetermijncharters en het laatste derde voor schepen die op kortere termijn ingehuurd worden.

Antwerpen

Het netwerk van Rickmers-Linie omvat eigen kantoren in België, China, Denemarken, Duitsland, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Thailand en de Verenigde Staten. Daarnaast heeft de operator een uitgebreid agenturennetwerk.

In Antwerpen, waar de rederij vorig jaar een veertigtal aanlopen verrichtte, telt Rickmers-Linie Belgium een achttal medewerkers. Zeaborn beschikte in de Scheldehaven nog niet over een eigen kantoor. Römer noemt de aanwezigheid in breakbulkhaven Antwerpen een belangrijke hoeksteen voor een groep die in het multipurposegebeuren een wereldwijde set-up wil bereiken.

Jean-Louis Vandevoorde