Nog meer maidentrips van MSC naar Antwerpen

Drie van de vier volgende nieuwe containerreuzen die MSC in de vaart neemt, zullen net als de ‘MSC Zoe’ en de ‘MSC Maya’ de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met Maersk Line vervoegen.

De ‘MSC Maya’ (19.224 teu) is intussen in het Middellandse Zeegebied aangekomen en zal op zaterdag 26 september aan de Deurganck Terminal van PSA/MPET gedoopt worden door Maya Aponte.

De volgende containerreus die de Zwitserse rederij in de vaart zal brengen, is de ‘MSC Hamburg’ van 15.908 teu (of 16.864 teu nominaal). Dat schip begint op 25 oktober in Busan aan de maidentrip en wordt op 3 december voor het eerst in Antwerpen verwacht. Deze nieuwbouw zal de ‘Estelle Maersk’ (15.550 teu) vervangen, die doorschuift naar de op Japan gerichte AE1/Shogun Service van 2M om daarin een schip van 13.092 teu af te lossen.

Clara

De ‘MSC Clara’ zal als zesde schip van 19.200 teu in de MSC-vloot op 22 november in Busan de eerste containers aan boord nemen en wordt op de laatste dag van dit jaar in de Scheldehaven op maidentrip verwacht. Dit megaschip zal in de AE2/Swan Service de ‘Elly Maersk’ vervangen.

Ook de ‘MSC Venice’, het zesde en laatste schip uit de reeks van 15.908 teu die MSC van Zodiac huurt, zal begin januari deze Far East loop vervoegen ter vervanging van de ‘Eleonora Maersk’.

Na al deze wissels zal de vloot van de dienst bestaan uit negen schepen van MSC (drie van 19.200 en zes van 15.908 teu) en drie van Maersk Line (de Triple E ‘Mathilde Maersk’ van 18.340 teu en de ‘MSC Emma’ en ‘MSC Evelyn’ van 15.550 teu).

AE6/Lion Service

De oplevering van nieuwe containerreuzen brengt telkens een cascade-effect op gang. Dat houdt onder andere ook in dat de ‘Maersk Edmonton’ van 13.568 teu die vroeger in de AE1/Shogun Service voer, vanaf nu in de AE6/Lion Service gaat varen.

Het is het eerste schip van Maersk Line in deze dienst en tevens het eerste dat een dubbele aanloop van Antwerpen voor deze dienst zal verrichten (op 20 en 30 oktober). De Scheldehaven krijgt er een extra stop van de AE6/Lion bij, omdat de wekelijkse aanloop van de AE9/Condor Service wegvalt. Die dienst wordt immers gestaakt in het kader van een rationalisatie op het vaargebied.