Nieuwe schepen van CMA CGM maar liefst 23.500 teu groot

De schaalvergroting in de containerlijnvaart zet zich onverminderd voort. De nieuwste reuzencontainerschepen van CMA CGM en wellicht MSC worden niet 22.000 teu maar zowat 23.500 teu groot. Die rederijen slaan zo een nieuwe kloof met hun concurrenten.

Stefan Verberckmoes, shipping analyst & editor North Europe bij Alphaliner, bracht het nieuws in primeur op het Flows Shipping Trends Event dat deze dinsdagmiddag in de Ahlersbuilding in Antwerpen plaatsvond. De ontwikkelingen in de containerlijnvaart stonden daar hoog op de agenda.

Megamax 24

Van China State Shipbuilding Corporation (CSSC), de Chinese werf die de reuzenschepen voor CMA CGM mag bouwen, kreeg Alphaliner bevestigd dat de nieuwbouwtonnage bovendeks 24 rijen containers zullen laden. De nominale capaciteit stijgt volgens de Chinese scheepsbouwers zo naar 23.500 teu.

De schepen zullen in de lengte 24 containers van 40’ achter elkaar kunnen laden. Ook in de hoogte komen er 24 containers boven elkaar (twaalf onderdeks en twaalf bovendeks). Omdat er ook 24 containers in de breedte zijn, bedacht de Franse scheepvaartanalist de nieuwste schepen van CMA CGM met de naam ‘Megamax 24’.

Daarmee maakt Alphaliner het onderscheid met de ‘Megamax 23’ schepen die heel wat meer rederijen intussen al bestelden en meestal maar elf hoog laden in de ruimen en bovendeks.

De nieuwe megamaxschepen van CMA CGM zullen een breedte van 61,3 meter hebben. De lengte blijft rond de 400 meter schommelen.

MSC

CMA CGM, de nummer drie in de containerlijnvaart, staat niet alleen met zijn grotere schepen, liet Verberckmoes verstaan. Ook MSC, de nummer twee in die ranglijst, bestelde bij Daewoo en Samsung elf schepen die volgens doorgaans goed ingelichte bronnen 61,4 meter breed worden. Dat is voldoende voor 24 rijen containers in de breedte bovendeks, wat betekent dat hun capaciteit heel dicht zal aanleunen bij die van zijn Franse sectorgenoot.

“Zo zijn intussen al twintig Megamax 24-eenheden in aantocht. Zij komen in 2019 en 2020 in de vaart. De ‘nieuwe norm’ van 20 à 22.000 teu zal niet lang een bovenlimiet gebleven zijn. CMA CGM en MSC slaan een nieuwe kloof”, stelde hij.

MPET

Dat de nieuwste schepen een rij containers breder worden dan schepen als de ‘MSC Zoe’ of ‘MSC Maya’ van 19.224 teu (foto 2), is voor de terminal van MPET aan het Deurganckdok, waar MSC zijn hub in Noord-Europa heeft gevestigd, geen probleem, stipte Stefan Verberckmoes aan.

“Die terminal beschikt vandaag al over voldoende kranen die 25 breed kunnen gaan en is dus voorbereid op dit soort ontwikkelingen.”

Lng

Een van de openstaande vragen was of CMA CGM voor zijn nieuwste schepen de optie zal lichten om die op lng te laten varen. De rederij maakte deze morgen duidelijk dat dit wel zo zal zijn. In dat persbericht wordt de nieuwe tonnage wel nog steeds een capaciteit van 22.000 teu aangemeten.

Omdat lng-tanks meer plaats opeisen dan klassieke brandstoftanks, zou dat de capaciteit van de nieuwe tonnage wel negatief beïnvloeden met een 500-tal teu, koppelde de Alphalinerman daar als bedenking aan vast. De nominale capaciteit zou zo naar om en bij 23.000 teu zakken. Mogelijk worden de schepen van MSC dus de grootste ter wereld, omdat die rederij niet voor lng koos en scrubbers zal laten installeren. Dat laatste zorgt ook voor een behoorlijk prijsverschil voor de nieuwe schepen.

Volgens de informatie waarover hij beschikt, is de Franse oliereus Total bij verschillende werven aan het polsen hoeveel een lng-bunkerschip met een capaciteit van 18.000 m³ zouden kosten. De link met de grotere schepen van CMA CGM is snel gemaakt. De bunkerschepen zoals de ‘Engie Zeebrugge’ (5.100 m³) die momenteel al actief zijn, hebben te weinig inhoud om een ‘Megamax 24’ in één beurt vol te tanken.

Flows komt morgen uitgebreid terug op het event van vandaag.

Jean-Louis Vandevoorde