Nieuwe eigenaars voor terminals in de Med

MSC heeft via Marinvest een aandeel van 45% genomen in een containerterminal in Triëst. In Turkije gaat de containerterminal van Kumport in Ambarli over in Chinese handen.

Voor MSC is de transactie interessant omdat de rederij nu al de grootste gebruiker is van de TMT Terminal in Triëst (foto). TMT investeert momenteel 188 miljoen euro in een verdubbeling van de jaarlijkse behandelingscapaciteit van 650.000 naar 1,2 miljoen teu. In ruil voor die uitbreiding werd de concessie door het havenbestuur verlengd tot het jaar 2074.

Cosco Pacific heeft samen met China Merchants Holdings en CIC Capital een belang van 64,5% genomen in zowel de container- als multipurpose terminal van Kumport in Ambarli bij Istanboel. Deze terminal die schepen tot 10.000 teu behandelt en Maersk Line, Arkas en CMA CGM als grootste klanten heeft, kan jaarlijks 1,75 miljoen teu verwerken.

Terminalcapaciteit rond Istanbul is momenteel erg gegeerd door de rederijen. In de regio worden ook nieuwe terminals ontwikkeld waaronder de nieuwe Asyaport van TIL (MSC) in Tekirdag en die van DP World in Yarimca aan de Aziatische kant.