MSC neemt twintigste nieuwbouw van 19.000+ teu in dienst

In amper 27 maanden tijd heeft MSC twintig nieuwe containerschepen met een capaciteit van meer dan 19.000 teu in dienst genomen. Deze week komt ‘MSC Leanne’ als laatste uit dat nieuwbouwprogramma in de vaart.

De twintig schepen werden niet door MSC rechtstreeks besteld, maar de rederij uit Genève exploiteert ze wel zelf omdat al deze containerreuzen voor een lange periode in bareboat charter werden genomen.

De eerste nieuwbouw kwam op januari 2015 in de vaart en werd genoemd naar Oscar Aponte, zoon van CEO Diego Aponte. De ‘MSC Oscar’ is eigendom van de Chinese Bank of Communications (BoCom) en heeft een nominale capaciteit van 19.224 teu. De eerste vier schepen werden allemaal genoemd naar kleinkinderen van oprichter Gianluigi Aponte. Het jongste kleinkind doopte samen met de Antwerpse bisschop Johan Bonny de ‘MSC Maya’ op zaterdag 26 september 2015 op de MSC PSA European Terminal aan het Deurganckdok.

MSC huurt zes schepen van BoCom, zes van Minsheng Financial Leasing, zes van de tandem Quantum Pacific/Ocean Yield en de laatste twee van Ship Finance International (SFI). Ze werden op verschillende werven gebouwd en hebben daarom niet allemaal identiek dezelfde capaciteit.

Maidentrip

Daewoo bouwde twee reeksen van zes die een nominale capaciteit van respectievelijk 19.224 en 19.437 teu (foto) hebben. De ‘MSC Anna’ en ‘MSC Viviana’ van SFI werden door Hyundai Heavy Industries gebouwd en hebben een capaciteit van 19.368 teu. De ‘MSC Viviana’ is overigens een week geleden op maidentrip vertrokken voor de AE2/Swan Service van 2M tussen het Verre Oosten en Noord-Europa en wordt op 25 april voor de eerste keer in Antwerpen verwacht.

De ‘MSC Leanne’ (19.462 teu) is de laatste uit de reeks van zes die Quantum Pacific (een rederij van Idan Ofer) in augustus en december 2014 bij Samsung Heavy Industries bestelde. De pas opgeleverde containerreus ligt momenteel voor anker in het Russische Nakhodka om er te bunkeren en zal op 2 april in Ningbo de vloot van de AE1/Shogun Service vervoegen. De charter aan MSC heeft een looptijd van vijftien jaar.

Dat deze twintig containerreuzen nu allemaal in de vaart zijn, betekent niet dat er geen nieuwe tonnage meer in aanbouw is voor MSC. De Zwitserse rederij zal voor juni 2018 nog achttien eenheden van 9.408 tot 11.500 teu aan de vloot toevoegen die grotendeels van SinOceanic ASA gehuurd worden. 

Stefan Verberckmoes