MSC haalt belangrijke dienst terug naar MPET

Nu de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok volledig operationeel is, kan MSC eerder verplaatste transshipmenttrafieken terughalen. Vanaf 27 januari zal de grootste Baltische feederdienst opnieuw rechtstreeks Antwerpen aanlopen.

In de MSC Baltic Loop 4 naar Gdynia en Klaipeda varen geen klassieke feederbootjes. Deze Baltische shortseadienst wordt verzekerd door deepseaschepen met een capaciteit van meer dan 5.000 teu. In het verleden werden in deze wekelijkse lijndienst zelfs al schepen van meer dan 8.000 teu (tijdelijk) ingeschakeld.  

De verhuizing van de trafiek van MSC in Antwerpen van het Delwaidedok naar het Deurganckdok zorgde destijds voor extra druk op de operaties, waarbij sommige feederdiensten naar naburige havens moesten uitwijken. Vorige zomer gebeurde dat ook voor de Baltic Loop 4 uit Le Havre, Antwerpen en Bremerhaven naar Gdynia en Klaipeda, toen de Antwerpse aanloop naar Rotterdam verplaatst werd.

Le Havre

Vanaf 27 januari zal deze Baltische dienst de Scheldehaven opnieuw aanlopen. Dat gaat deze keer niet ten koste van Rotterdam, maar van Le Havre. De nieuwe rotatie van de schepen ‘MSC Vidhi’ (5.770 teu) en ‘MSC Eleni’ (5.050 teu) wordt: Antwerpen, Rotterdam, Bremerhaven, Gdynia, Klaipeda en opnieuw Antwerpen.

De terugkeer van een grote feederdienst als de MSC Baltic Loop 4 is goed nieuws voor de Antwerpse haven omdat dit soort verbindingen voor een dubbele containeroverslag zorgt (transshipment), met een zeer beperkt effect op extra hinterlandverkeer.

Stefan Verberckmoes