Kaaimuur van Noordzeeterminal wordt 140 meter langer (+foto’s)

PSA Antwerp heeft aangekondigd dat er binnenkort werken van start gaan om de kaaimuur van de Noordzeeterminal met 140 meter te verlengen aan de kant van het sluizencomplex Zandvliet-Berendrecht.

Tussen de kaaimuur van de containerterminal en de kaai waar wachtende sleepboten aanmeren is er nu een driehoekige inkeping (links op de foto). Door die op te vullen kan de kaaimuur verder doorgetrokken worden. De extra 140 meter is welkom omdat de schepen die nu aan kaai 913 afmeren gemiddeld veel langer zijn dan twintig jaar geleden toen de containerkade in gebruik werd genomen.

De verlenging van de kaaimuur kadert in het opwaarderingsproject om de terminal in staat te stellen meerdere megaschepen gelijktijdig te behandelen. Dat project omvat ook verdiepingswerken die al vorig jaar werden afgerond, en de installatie van vier nieuwe kranen met een reikwijdte van 25 containers breed.

ZPMC

Twee van die vier extra kranen zijn vorige week donderdag op de terminal aangekomen met het schip ‘Zhen Hua 24’ van de Chinese kranenbouwer ZPMC (foto’s). Volgens de aanvankelijke planning had dat schip vier kranen voor de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok aan boord moeten hebben.

PSA legt uit dat het leveringsschema gewijzigd werd om de operationele werking van de twee terminals zo weinig mogelijk te hinderen. Voor de installatie van de kranen is nu eenmaal plaats nodig. Om de hinder te minimaliseren zullen op zowel de Noordzeeterminal als MPET telkens twee kranen aan de zijkant opgebouwd worden en pas daarna naar hun definitieve locatie gebracht worden.

Mei

Verwacht wordt dat de pas geleverde dual hoist kranen tegen mei 2017 operationeel zijn. In dezelfde maand arriveren dan nog eens telkens twee kranen voor dezelfde terminals. Die portaalkranen met dezelfde afmetingen werden geladen op het schip ‘Zhen Hua 20’, dat drie dagen geleden uit Shanghai is vertrokken en 24 mei als vermoedelijke aankomstdatum in Antwerpen heeft opgegeven.

Wanneer ook die kranen operationeel zijn, zal MPET uitgerust zijn met maar liefst 41 portieken. Op de Noordzeeterminal zullen dan twaalf kranen ingezet worden waaronder de vier nieuwste met een reikwijdte van 25 rijen containers, vier van 24 rijen (verhuisd vanuit Zeebrugge) en nog eens vier van 20 rijen.

Stefan Verberckmoes