HMM staat negen grote schepen af aan Maersk Line en MSC

De vloot van Hyundai Merchant Marine (HMM) wordt deze maand plots een vijfde kleiner. De reden is dat Maersk Line en MSC de charters voor negen schepen van meer dan 10.000 teu overnemen.

De Zuid-Koreaanse rederij heeft zich op de oost-westroutes kunnen aansluiten bij het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC. In het kader van dat ‘2M+HMM’-akkoord werd afgesproken dat HMM geen eigen schepen meer zal inzetten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Ook tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika koopt HMM slots van Maersk Line en MSC en worden geen eigen boten meer ingezet.

Van de tien schepen van 13.092 tot 13.154 teu die voor rekening van HMM tussen het Verre Oosten en Europa voeren in diensten van de G6 Alliance, houdt HMM er nog zeven over. Zoals Flows in februari al meldde gaat de Koreaanse rederij die inzetten tussen het Verre en het Midden-Oosten.

Overgedragen

De andere drie worden, net als zes schepen van 10.081 teu (foto) die tussen de Far East en de Noord-Amerikaanse oostkust voeren, aan Maersk Line en MSC overgedragen. Maersk houdt drie schepen van 10.081 teu op datzelfde vaargebied en zet ze onder een nieuwe naam in in de TP11/America Service.

MSC zal drie eenheden van 10.081 teu deze maand inschakelen in de Africa Express tussen Azië en Zuid- en West-Afrika. HMM chartert deze schepen van de Britse eigenaar Zodiac Maritime en verhuurt ze nu zelf door. Ook MSC wijzigt de scheepsnamen. De 'Hyundai Saturn' zal later deze maand bijvoorbeeld als 'MSC Saturn' in China beginnen laden voor onder andere Durban en Lomé.

Danaos

De ‘Hyundai Speed’ van 13.092 teu die eigendom is van de Griekse eigenaar Danaos, wordt deze maand omgedoopt tot ‘Maersk Exeter’ en gaat in de AE12/Jaguar Service van 2M tussen het Verre Oosten en de Adriatische Zee varen.

Het vertrek van de negen schepen bij HMM betekent dat de vlootcapaciteit deze maand daalt van 487.000 naar 387.500 teu. In de top twintig moet de Zuid-Koreaanse nu UASC laten voorgaan en zakt HMM naar de dertiende plaats. MSC heeft dan weer dankzij de drie extra schepen de kaap van 3 miljoen teu vlootcapaciteit gerond. Maersk Line blijft ‘s werelds grootste containerrederij met een vlootcapaciteit van momenteel 3,33 miljoen teu.

Stefan Verberckmoes