Hapag-Lloyd bevestigt beursgang en nakend order

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft vandaag bevestigd nog dit jaar naar de beurzen van Frankfurt en Hamburg te trekken. Het opgehaalde geld zal onder andere gebruikt worden voor een order voor zes ultra large container ships (ulcs).

Het 34 pagina’s tellende persbericht over de beursgang stelt Hapag-Lloyd voor als een mondiale speler met een evenwichtig portfolio, een moderne vloot en aantrekkelijke groeiperspectieven. De Hamburgse carrier rekent immers op een jaarlijkse groei van 5,5% in de lijnvaart tussen 2014 en 2016.

Dat een participatie in Hapag-Lloyd interessant is, wordt ook nog eens beklemtoond door het feit dat twee grote aandeelhouders, Kühne Maritime en Compañía Sud Americana de Vapores (CSAV), elk voor 50 miljoen dollar extra aandelen zullen kopen. Samen met de uitgifte van nieuwe aandelen hoopt Hapag-Lloyd in totaal een half miljard dollar op te halen.

Megaschepen

Dat geldt zal onder andere gebruikt worden voor de bouw van nieuwe megaschepen van ruim 18.000 teu. Hapag-Lloyds alliantiepartners MOL en OOCL bestelden begin dit jaar al respectievelijk zes schepen van 20.150 teu en zes van 21.100 teu. Binnen de alliantie werd toen al afgesproken dat de zes leden in het najaar zouden uitmaken wie de volgende orders zal plaatsen.

Omdat Hapag-Lloyd het grootste lid van de G6 Alliance is, zijn zij nu duidelijk aan de beurt. Er wordt nu gesproken over zes eenheden, wat betekent dat nog een andere partner ook vier tot zes schepen moet bestellen. Imabari ontving onlangs nog een order voor vier eenheden van 18.000 teu, wat gezien het feit dat dit order in Japan werd geplaatst zou kunnen wijzen op NYK als mogelijke bestemmeling van dit kwartet.