Hamburg Süd neemt laatste recordschip in de vaart

De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo heeft de ‘Cap San Vincent’ opgeleverd aan Hamburg Süd. Het is het dertiende en laatste schip van het ‘Cap San’-type.

Met een capaciteit van 10.600 teu zijn de ‘Cap San Vincent’ en alle zusterschepen de grootste eenheden in de vloot van de Duitse rederij. Aan boord kunnen duizend reefercontainers van stroom voorzien.

Het schip werd eerder deze week al gedoopt door Susanne Neiro van K+S Transport (Kali + Salz). De maidentrip van de ‘Cap San Vincent’ begint eind deze maand, wanneer de nieuwbouw koers zal zetten naar de oostkust van Zuid-Amerika.

Immens

Tijdens de doopplechtigheid zei Arnt Vespermann (rechts op de foto), lid van de Executive Board van Hamburg Süd, dat de concurrentie met de andere carriers op dit vaargebied immens is. Toch ziet hij verdere groei voor de Duitse rederij.

Nu alle schepen van 10.600 teu in de vaart zijn, omvat het orderboek van de Hamburgse carrier alleen nog twee eenheden van 9.030 teu die destijds op vraag van CCNI besteld werden en nog dit jaar in de vaart komen. In de tweede helft van 2017 volgen nog vier kleine nieuwbouwschepen van 3.800 teu.

Met een lengte van 331 meter en negentien rijen containers in de breedte bovendeks (neopanamax) zijn de ‘Cap San’-klasse schepen de grootste die momenteel zowel vanuit Europa als vanuit het Verre Oosten op Zuid-Amerika worden ingezet. Maersk Line heeft intussen schepen van 14.000 teu in aanbouw, waarvan de Deense rederij zegt dat die na hun oplevering in 2017 ook op noordzuid-routes inzetbaar zullen zijn.