Grootste containerschip ter wereld komt naar Antwerpen

Het nieuwste recordschip van Maersk Line zal eind april bij de AE2/Swan Service van 2M aansluiten en Antwerpen aanlopen op 7 juni. De ‘Madrid Maersk’ wordt met een capaciteit van 20.568 teu volgende maand het grootste containerschip ter wereld.

Volgens de eerste planning had het nieuwe recordschip op 9 april in de AE1/Shogun Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC moeten komen. Samen met de AE10/Silk Service is dat de enige van de zes 2M-diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa die niet naar Antwerpen komt.

Gisteren werd de planning gewijzigd. Maersk Line zal de nieuwbouw nu pas op 14 april in dienst nemen en naar Noord-China laten varen om daar op 27 april te beginnen laden in Xingang voor de AE2/Swan Service. De ‘Madrid Maersk’ zal in de Far East daarna ook nog gaan bijladen in Qingdao, Busan, Shanghai, Ningbo, Yantian en Tanjung Pelepas.

Als dat vaarschema niet meer wordt gewijzigd, worden Algeciras (30 mei), Felixstowe (3 juni) en Antwerpen de eerste Europese aanloophavens. Aan de MSC PSA European Terminal (MPET) is voor dit schip in die week een ligplaats gevraagd van woensdag 7 juni (2.00 uur ‘s ochtends) tot vrijdagmiddag 9 juni (14.00 uur ‘s middags).

Triple E

De ‘Madrid Maersk’ is de eerste uit een reeks van elf schepen die de Deense rederij in juni 2015 bij Daewoo bestelde. Op dat moment sprak de Deense rederij over schepen van 19.630 teu, maar de Franse consultant Alphaliner voorspelde vorig jaar al dat de werkelijke nominale capaciteit van Maersks nieuwe recordschepen boven de 20.000 teu zou liggen.

Er zijn namelijk duidelijke verschillen zijn tussen de eerste generatie triple E-schepen van 18.340 teu en de nieuwe reeks. Bij de tweede generatie triple E’s kunnen in de ruimen twaalf lagen containers boven elkaar worden gestapeld en zijn de lashing bridges bovendeks ook aanzienlijk hoger. Het iets hogere brughuis werd ook meer naar voor gepositioneerd. Maersk Line heeft zeer recent toegegeven dat de nieuwe serie triple E’s een grotere (nominale) capaciteit van 20.568 teu hebben.

Grootste

Die capaciteit ligt dus nog hoger dan de 20.150 teu van het nieuwe recordschip van de Japanse rederij MOL, waarvan de bouwer Samsung Heavy Industries eerder deze maand nog zei dat dit het grootste containerschip ter wereld zou worden. Flows wees toen al op het verschil in draagvermogen tussen beide schepen met 206.000 dwt voor de ‘Madrid Maersk’ en 193.200 dwt voor de ‘MOL Triumph’.

Maersk Line zal dit jaar al zeven eenheden van de tweede generatie triple E's in de vaart brengen. Na de 'Madrid Maersk' volgen in juni en juli de 'Munich Maersk' (tweede foto) en 'Moscow Maersk', waarvan de bouw bij Daewoo al goed is opgeschoten.

Stefan Verberckmoes