Geen plaats meer voor kleine schepen in trade op Latijns Amerika

De concurrentie onder de containerrederrijen op de Latijns-Amerikaanse trade blijft bikkelhard. Dat heeft andermaal een rationalisatie tot gevolg.

Hyundai Merchant Marine (HMM), “K” Line, PIL en Yang Ming staken tussen het Verre Oosten en de oostkust van Zuid-Amerika hun gezamenlijke dienst met twaalf schepen van 4.252 tot 5.023 teu. Dat waren de kleinste boten op dit vaargebied.

Vorige week daalden de spotvrachten tussen Shanghai en Santos met 16% naar amper 540 dollar per 40’ container all-in. Dat is te weinig om nog met kleine panamax-schepen te kunnen blijven concurreren met andere carriers die postpanamax-tonnage met een capaciteit van 5.600 tot 10.600 teu inzetten.

Aansluiten

HMM heeft besloten om zich aan te sluiten bij een groep van CMA CGM, Hamburg Süd, Hapag-Lloyd en China Shipping, die twee wekelijkse diensten op de vaarroute heeft. In tegenstelling tot UASC en NYK die ook al slots hebben op die twee loops, zal de Zuid-Koreaanse Hyundai ook zelf een schip leveren. Dat wordt de ‘Hyundai Splendor’ van 8.566 teu (foto). Er wordt ook een directe aanloop van Busan aan de rotatie toegevoegd.

“K” Line, PIL en Yang Ming blijven op het vaargebied actief via een bestaande slotcharter op een dienst van Evergreen, Cosco en Zim met tonnage van 8.440 tot 9.115 teu.